سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سکونتگاه های غیررسمی واقعیت شهر نشینی در کشور است

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران گفت: سکونتگاه های غیر رسمی امروزه به عنوان یک واقعیت روند شهرنشینی درایران مطرح است.

مجید کیان پور درگفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه پدیده سکونتگاههای غیررسمی در ایران صرفاً مساله ای فیزیکی و کالبدی نبوده است افزود: اغلب سکونتگاه های غیر رسمی متاثر از مسائل ساختاری است که دراثر نابرابریهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین عدم تعادلهای منطقه ای و ملی که ساختار فضایی نامتعادلی را سبب ساز گردیده ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: سکونتگاه های غیر رسمی امروزه به عنوان یک واقعیت روند شهرنشینی درایران مطرح است.

کیان پور در ادامه تصریح کرد: به طور مشخص در فضای رسمی شهر که تحت هدایت و کنترل برنامه ریزی و مدیریت شهری است  برخی از ضوابط، اقشار کم درآمد را از پوشش بازارهای رسمی زمین و مسکن خارج می سازد.

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر طرح های جامع وطرح های تفضیلی ضوابط تفکیک را در متراژ بالا پیشنهاد می دهند (130 متر و150 متر) در صورتی اقشار کم درآمدتوان در اختیار داشتن و تملک زمین را با چنین ضوابطی ندارند و نمی توانند همچین ضوابطی را رعایت کنند.

 وی با اشاره به اینکه متوسط متراژدر سکونتگاههای غیررسمی بین 75 تا 80 متر است افزود: لذا در طرحهای توسعه شهری توجه ای به میزان استطاعت گروه های فقیر در این رابطه نمی شود.

 مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران با بیان اینکه ضعف برنامه ی ریزی های مربوط به پاسخگویی به نیاز مسکن اقشارکم درآمداز دلایل عمده شکل گیری سکونتگاه های غیر رسمی است ،افزود: نبود سیاست وبستر مناسب برای تجهیز و تشکل های خود جوش مردمی در مناطق محروم شهری و عدم حمایت سازمان ها ومدیریت شهری از شکل گیری انجمن ها ، از دلایل شکل گیری سکونتگاه های غیر رسمی به شمار می رود.

وی در ادامه افزود: عدم برنامه ریزی اجتماعی همراه با برنامه ریزی ها ی فیزیکی (کالبدی) و اقتصادی و فقدان توجه به ابعاد اجتماعی شهرسازی و توسعه شهری از جمله دلایل شکل گیری سکونتگاه های غیر رسمی است.


وی خاطر نشان کرد: فقدان برنامه های توسعه اجتماعی ، فرهنگی و آماده سازی وتوانمند سازی فردی واجتماعی در مناطق غیررسمی برای خود اتکایی اقتصادی و اجتماعی در زندگی جدید شهری  از جمله دلایل شکل گیری سکونتگاه های غیر رسمی است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: شهر ، ساخت ، راه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.