سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يزد/

عناوین کل اخبار اجتماعی اقتصادی سیاسی علمی و آموزشی فرهنگی و هنری ورزشی عکس شهرستان‌ها تماس با ما جستجو افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي مسري در دام‌ها با فرا رسيدن فصل گرما

كارشناس مبارزه با بيماري‌هاي دامي شبكه دامپزشكي شهرستان ميبد در مورد افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي مسري در دام‌ها با فرا رسيدن فصل گرما، هشدار داد.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ،  دكتر "محمد راستاد" در اين رابطه گفت: بيماري‌هاي مسري عبارت است از بيماري‌هاي ميكروبي كه از طرق مختلف از قبيل تنفسي، گوارشي، توسط انگل‌هاي بندپا و ساير وسايل مكانيكي مخصوصاً خود دامدار قابل سرايت مي‌باشد.


وي از جمله مهمترين اين بيماري‌هاي مسري را بيماري‌هاي ويروسي خواند كه عمدتاً بعد از دوره كمون و تكثير، وارد جريان خون شده و در نتيجه باعث علائمي نظير تب شديد، افسردگي و بي اشتهايي در دام مي‌شود و حيوان مستعد عفونت‌هاي ثانويه باكتريايي مي‌شود.

راستاد افزود: طاعون نش‌خواركنندگان كوچك، آبله گوسفند و آبله بز، اكتيماي واگير و تب برفكي از جمله بيماري‌هاي مسري شايع هستند.

وي ادامه داد: هر ساله با فرا رسيدن فصل گرما و گرمازدگي كه سبب كاهش مصرف خوراك دام‌ها و در نتيجه ضعف جسماني مي‌شود، به خصوص دام‌هاي جوان در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي مسري قرار مي‌گيرند.

اين كارشناس دامپزشكي از دامداران خواست براي پيشگيري از ايجاد مشكلات مذكور نسبت به درمان ضدانگلي پيش از شروع فصل گرما، واكسيناسيون دام‌ها در اولين فرصت براساس برنامه‌ريزي شبكه دامپزشكي، رعايت بهداشت در جايگاه نگهداري دام از قبيل جمع‌آوري كود و ضدعفوني جايگاه‌هاي نگهداري دام و سم‌پاشي محوطه دامداري، دسترسي آسان و دائم دام‌ها به آب(فضاي كافي آبخوري جهت دام‌ها و ايجاد سايه در محل آبخوري‌ها)،ايجاد استراحتگاه مناسب و سايه به اندازه كافي براي تمام دام‌ها، ايجاد قرنطينه براي دام‌هاي بيمار و جديدالورود، گرفتن مشاوره در زمينه تغذيه و بهداشت دام از كارشناسان مربوطه، اقدام كنند./ج1

برچسب ها: ابتلا ، بیماری ، دامپزشکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.