سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زارعی در نطق میان دستور:

معیار اساسی در ارزیابی اعضای کابینه تعلقات آنان به جریانات سیاسی نیست

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: معیار اساسی در ارزیابی اعضای کابینه تعلقات آنان به جریانات سیاسی نیست بلکه دارا بودن ویژگی‌های مناسب، صلاحیت‌های عقیدتی، سیاسی و اجرایی افراد و توانایی آنان در اجرای مسئولیت‌های سنگین هر وزارتخانه است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی‌اصغر زارعی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه صحن علنی امروز (سه‌شنبه 25 تیرماه) در نطق میان دستور خود با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان و روزه‌داری در این ماه، قسمت متفاوتی از زندگی هر مسلمان در طول سال به شمار می‌رود.
 
وی افزود: سختی تحمل گرسنگی و تشنگی آن هم در تابستان سال جاری بهترین آزمون برای خودسازی و پاکسازی محیط اجتماعی از کج‌روی و نافرمانی‌های زندگی است.  
 
عضو نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه بیان کرد: انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری با تمام فراز و فرودها پشت سر گذاشته شد و با حضور حماسی مردم برخی توطئه‌ها نافرجام و نتیجه آن موجب عزت و اقتدار رهبر معظم انقلاب و ملت شد.
 
زارعی ادامه داد: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی مورد اعتماد مردم قرار گرفت و عهده‌دار امور اجرایی کشور شد، ضمن تبریک به ایشان،‌آرزوی موفقیت برای دولت یازدهم را داریم.
 
وی با بیان این مطلب که شعار محوری رئیس‌جمهور منتخب عنوان اعتدال است که تحقق این شعار در معرفی کابینه خود را نشان خواهد داد، بیان کرد: با توجه به قوانین و اسناد بالادستی و همچنین بیانات امام (ره) و منویات مقام معظم رهبری و داشتن چشم‌انداز 20 ساله، برنامه پنجساله و فرصت‌های مصوب در زمینه‌های مختلف مهمترین مسئولیت رئیس‌جمهور ساماندهی کابینه‌ای است که برای اجرای برنامه‌ها سیاست لازم را داشته باشد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: در واقع معیار اساسی در ارزیابی اعضای کابینه تعلقات آنان به  جریانات سیاسی نیست بلکه دارا بودن ویژگی‌های مناسب، صلاحیت‌های عقیدتی، سیاسی و اجرایی افراد و توانایی آنان در اجرای مسئولیت‌های سنگین هر وزارتخانه است.  
 
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:‌باور وزرا و التزام عملی آنان به خط امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری و توانمندی در خدمت رسانی به مردم و حل مشکلات کنونی باید محور اصلی و دغدغه اساسی برای  شکل‌گیری کابینه و انتخاب استانداران، فرمانداران،‌معاونین و مدیران کل باشد.  
 
زارعی در ادامه افزود: زاویه نداشتن با خط رهبری، میزان حرکت اعتدال‌گونه و دوری از هرگونه انحراف است و در غیر این صورت در مدت نه چندان طولانی به انحراف از مسیر مطالبات مردم منجر می‌شود.  
 
وی اظهار داشت: تجربه انقلاب اسلامی نشان داده در هر لایه مدیریتی چنانچه مدیران دچار ضعف و انحراف نسبت به خط رهبری شوند هم توفیق خدمت از آنها سلب می‌شود و هم هزینه‌های زیادی را بر نظام تحمیل می‌کنند لذا خط گیری در معیارهای اساسی در ابتدا شکل‌گیری دولت از وجود مسائل حاشیه‌ای در آینده خواهد کاست.  
 
عضو نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد:‌در تطبیق این ویژگی‌ها صرفنظر از روابط فامیلی می‌باید سوابق مدیران مورد توجه قرار گیرد، اعضای کابینه به عنوان فرد در جایگاه اجتماعی باید متعلق به نظام باشند، نه یک جریان خاص و علاوه بر آن، کابینه باید از حیث رفتاری نیز رنگ و بوی مردمی بودن را در دوران تصدی دولت نشان دهد.  
 
زارعی ادامه داد: ساده‌زیستی، پرهیز از فعالیت‌های اقتصادی برای خود و دیگران، خویشتنداری در بکارگیری وابستگان،‌داشتن روحیه فسادستیزی در مواجه با تخلفات اداری و اخلاقی، داشتن نگاه جامع به مسائل کلان کشور، خود را وقف کار کردن و مردم را ولی‌نعمت خود دانستن از ویژگی‌های مهمی است که باید در انتخاب افراد کابینه مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با بیان این مطلب که ویژگی‌های سلبی را نباید از نظر دور داشت، تصریح کرد: کسانی که در سابقه مدیریتی آنان روحیه مماشات با فسادهای مالی بوده و به عبارتی فاقد روحیه فسادستیزی هستند، کسانی که در فتنه 88 از بصیرت کافی برخوردار نبودند و یا از عوامل ساکتین و تماشاچیان صحنه بوده‌اند و همینطور افرادی که در مواجه به دشمنان زیاده‌خواه روحیه انفعالی و شرم‌گیرانه داشتند و دارند، نباید در سمت‌های بالای مدیریتی به کار گرفته شوند.  
 
عضو نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:‌یک بار وضع و اوضاع کشور را بررسی کردیم و در کنار آن از مسئولین کشورم  استفاده شد، گرچه نتیجه این دو فاصله زیادی با هم داشت؛‌کارگروه‌های ما وضع کشور را به گونه‌ای دیگر تعبیر می‌کنند، با آمار و ارقامی دیگر. حتی در فرازی گفته شد دولت آینده نه در فکر تقابل با مجلس نیست بلکه در فکر آن است که مجلس را با آمار غیرواقعی فریب دهد.
 
زارعی ادامه داد: شما آمار مرکز آمار را نگاه کنید و ببینید بین سال 85 تا 90 رقم شاغلین چه مقدار است، سالی 14 هزار نفر، این اشتغال سال‌های اخیر کشور ماست. همین رقم به اختصار کافی است که شرایط کشور را نشان دهد، البته این در حالی است که با مراجعه به سایت آفتاب که در خدمت رئیس‌جمهور منتخب است اختلاف آمار بین مرکز آمار و دولت در سال 90 بین یک میلیون و 300 هزار تا یک میلیون و 600 هزار نفر ارائه شده است.  
 
وی ادامه داد: معلوم نیست این عددهای دور از ذهن یعنی 14 هزار نفر شغل در سال از کدامین منبع و مرجعی صادر شده است و تیم کارشناسی چگونه این رقم را به رئیس‌جمهور منتخب ارائه داده است. در درستی و نادرستی این آمار همین بس که بدون هیچ محاسبه پیچیده اگر هر واحد مسکن مهر حداقل یک شغل ایجاد کرده باشد این آمار به سادگی نقض می‌گردد. سوال این است که اگر شخصی به درستی این آمار شک کند با کدامین استدلال می‌تواند شک او را برطرف کرد.
 
نماینده مردم تهران تاکید کرد: امیدواریم کمیته‌های مربوط در ترسیم واقعیات کشور نظیر این اطلاعات عمل نکنند تا مصداق پوشت خربزه زیر پای دولت جدیدی قلمداد نشود.  
 
زارعی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار داشت: همانطور که ایشان فرمودند؛ عملکرد دولت‌ها را باید بر پایه عدل و انصاف بررسی کرد نباید حجم انبوه فعالیت‌ها و خدمات دولت نهم و دهم را در زمینه‌های زیربنایی و رسیدگی به مناطق محروم نادیده گرفت، متاسفانه دروغ خواندن گسترده، القاء بی‌برنامگی و غیرعلمی قلمداد کردن برآوردها رویه اخلاقی و منصفانه نبوده و ممکن است انگی به دولت قبل باشد.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: این قبیل سیاه‌نمایی‌ها ممکن است گریبانگیر دولت جدیدی شود و لذا برخورد مبتنی بر اعتدال حکم می‌کند از گرفتار شدن در چنین حاشیه‌های بی‌حاصل پرهیز نماییم و کار دولت جدید را بر مبنای دولت جامع قرار دهیم نه بر کارهای غیرواقعی و غرض‌ورزانه.

انتهای پیام/  

برچسب ها: نماینده ، جلسه ، علنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.