سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

طول روز در شمالی‌ترین منطقه ایران با جنوبی‌ترین نقطه متفاوت است

کارشناس مرکز تقویم و ژئوفیزیک تهران گفت: اندازه تابستان در شهرهای شمالی در مقایسه با شهرهای جنوبی طولانی مدت است و طول روز نیز بیشتر به نظر می‌رسد.

امین حسن‌زاده دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل در مورد نحوه محاسبه ساعات شرعی و تفاوت این ساعات در برخی از شهرهای کشور با مرکز اظهار داشت: بر خلاف تصور اوقات شرعی علاوه بر ارتباط با طول جغرافیایی یک ارتباط عرض جغرافیایی نیز دارد که به نظر می‌رسد تفاوت ساعات را بر همین اساس در شهرهای شمالی و جنوبی شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: ‌این تفاوت ساعت در ابتدای تابستان و تیرماه در شهرهای شمالی کشورمان نظیر اردبیل مشهود است و هموطنان طول روز بیشتری را تجربه کرده و به تبع آن در این ایام روزه بیشتری نیز می‌گیرند.

حسن‌زاده در مورد تفاوت ساعت شرعی اردبیل با تهران خاطر نشان کرد: اگر اردبیلی‌ها زود روزه می‌گیرند و دیر نیز روزه خود را باز می‌کنند به دلیل همین تفاوت ساعات و معیارهای طولی و عرض جغرافیایی است که در طول سال در اولین ماه تابستان رخ می‌دهد به‌طوری که چند دقیقه‌ای بین اذان صبح اردبیل که زودتر پخش می‌شود تا اذان صبح تهران فاصله وجود دارد.

این کارشناس مرکز تقویم و ژئوفیزیک در ادامه افزود: این وضعیت در مناطقی که خورشید 18 درجه زیر افق قرار دارد مشهود و معلوم است به‌طوری که برای برخی از اردبیلی‌ها همچنان این ابهام شاید به‌وجود آید که چگونه زودتر روزه خود را آغاز کرده و دیرتر روزه باز می‌کنند که باید گفت اندازه تابستان در شهرهای شمالی‌تر مثل اردبیل در مقایسه با شهرهای جنوبی مثل تهران بیشتر است که نباید در این زمینه شک و شبهه‌ای داشت.

وی بیان کرد: به مرور زمان و هر چقدر به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم این تعادل حفظ شده و حتی ممکن است ساعات شرعی اردبیل در هنگامه سحر دیرتر از تهران باشد که در اواسط مردادماه این مسئله کاملاً مشهود می‌باشد/س.

برچسب ها: اردبیل ، تفاوت ، طول ، روز ، در ، شمالی ، ترین ، منطقه ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.