سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرفداران و مخالفان مرسي خود را براي تجمعات گسترده در قاهره آماده مي کنند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از قاهره به قلم «ثامر الاطرش» و «کریستوف دو روگفوی» نوشت: یکی از مقامات بلند پایه آمریکا قرار است دوشنبه با مقامات جدید مصری در قاهره گفتگو کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ; دیدار این مقام آمریکایی از قاهره در حالی صورت می گیرد که جنبش اخوان المسلمین که طرفدار محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر است و رقبای آنان بار دیگر هواداران خود را به تجمعات خیابانی فرا خوانده اند.

دیدار ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا نخستین دیدار یک مقام رسمی آمریکا در این سطح از زمان برکناری مرسی در سوم ژوئیه است . این دیدار در فضایی حساس بین دو کشور صورت می گیرد.مصر از چند دهه قبل از متحدان کلیدی آمریکا در خاورمیانه است. آمریکا از مجموع یک میلیارد و 500 میلیون دلار کمک به مصر در سال ، بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون دلار کمک در اختیار ارتش مصر قرار می دهد. 

واشنگتن تاکنون از سخن گفتن از «کودتا» پس از برکناری مرسی خودداری کرده است . در صورتی که واشنگتن آنچه را در مصر اتفاق افتاد کودتا بداند ، همه این کمک ها به صورت خودکار به حال تعلیق در خواهد آمد.جان مک کین و لیندسی گراهام سناتورهای جمهوریخواه در عین حال دولت باراک را تحت فشار قرار داده اند تا کمک آمریکا را قطع کند.واشنگتن همچنین خواستار آن شده است مرسی که اکنون در بازداشت ارتش قرار دارد آزاد شود، درخواستی که در قاهره مورد توجه قرار نگرفته است.

بخش زیادی از تظاهرکنندگان و مطبوعات مخالف رئیس جمهور برکنار شده مصر، آمریکا را به داشتن رفتاری دوستانه در قبال مرسی در زمانی که او قدرت را در اختیار داشت ، متهم می کنند.
حکومت جدید مصر اطمینان داد رئیس جمهور برکنار شده در مکان امنی به سر می برد و با او رفتاری محترمانه دارد اما او از زمان بازداشت در ملا عام ظاهر نشده است.دولت آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد برنز با مقامات دولت انتقالی و همچنین مقامات جامعه مدنی و شرکت ها دیدار خواهد کرد.

این بیانیه افزود:« در همه این دیدارها ، ویلیام برنز بر حمایت آمریکا از مصری ها برای پایان دادن به خشونت و برقراری دوره ای انتقالی تاکید خواهد کرد. این دوره انتقالی باید به دولت غیرنظامی باز که از راه های دموکراتیک انتخاب شود، بیانجامد.»

طرفداران مرسی « کودتای نظامی» علیه نخستین رئیس جمهور مصر که به شیوه ای دموکراتیک انتخاب شده است، محکوم کردند و خواستار تجمعات بزرگ جدیدی به ویژه در اطراف مسجد رابعه العدویه در اطراف محله نصر سیتی شدند.طرفداران مرسی از دو هفته پیش در این محل اردو زده اند.
برچسب ها: طرفداران ، مخالفان ، مرسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.