سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحولات مصر نشانه اي از کاهش نفوذ دولت آمريکا در منطقه خاورميانه

پايگاه تحليلي "فارن پالسي اين فوکوس" در مقاله جديدي ضمن تحليل و بررسي تحولات اخير مصر اين تحولات را نشانه اي از کاهش نفوذ و تاثيرگذاري دولت آمريکا در منطقه مي داند و علاوه بر رويدادهاي مصر به ناتواني دولت آمريکا در ساقط کردن دولت سوريه و شکست آمريکايي ها در عراق اشاره مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فارن پالسي اين فوکوس ; اين پايگاه تحليلي با اشاره به پولهاي هنگفتي که دولت آمريکا در طول ساليان گذشته به دولتهاي مختلف در مصر داده است اشاره مي کند و علت اين هزينه هنگفت را تلاش آمريکا براي افزايش نفوذ و تاثيرگذاري خود در منطقه مي داند و در اين باره مي افزايد "سياستگذاران آمريکا با اختصاص کمک سالانه 1.3 ميليارد دلاري آمريکا به دولت مصر موافقت کرده اند. آنان از اين کمک بعنوان ابزاري براي افزايش نفوذ و تاثيرگذاري خود در منطقه استفاده مي کنند.

شايد جاي پرسش باشد که دولت اوباما که در طول دو سال گذشته از دولت "محمد مرسي" رييس جمهور مخلوع مصر حمايت کرده بودند کمک هاي ارايه شده به مصر را لغو نکرده اند. دليل اين امر آنست که دولت آمريکا خواستار حفظ نفوذ و تاثيرگذاري خود در کشور استراتژيکي چون مصر مي باشد. به همين خاطر دولت اوباما کمک هاي خود به مصر را متوقف نخواهد کرد. نکته اساسي ديگر آنست که در صورت توقف کمکهاي دولت اوباما به مصر اين عربستان سعودي و امارات متحده خواهند بود که خلا ايجاد شده را پر خواهند کرد و کسري بودجه دولت جديد مصر را در اختيار آن دولت قرار خواهند داد." 

اين پايگاه تحليلي در ادامه مي افزايد که ارتش مصر از قطع احتمالي کمک هاي دولت آمريکا به مصر هراسي ندارد و در اين باره خاطر نشان ميسازد "نظاميان مصري از قطع کمکهاي دولت اوباما هراسي ندارند چرا که مي دانند کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس از جمله امارات متحده، عربستان سعودي، کويت،قطر، عمان و بحرين که گروه "ديکتاتورهاي منطقه اي" را تشکيل مي دهند کمک هاي جايگزين را به آنان ارايه خواهند داد." 

نويسنده در ادامه به همکاري رهبران اپوزيسيون مصر با کشورهاي عضو محور ارتجاع عرب اشاره مي کند و در اين باره مي افزايد "گزارش هايي منتشر شده اند مبني بر آنکه "محمد البرداعي" يکي از رهبران جبهه "نجات ملي مصر" جريان اصلي مخالف دولت "محمد مرسي" رييس جمهور مخلوع مصر و همچنين "احمد شفيق" نامزد پيشين رياست جمهوري مصر و از عناصر اصلي رژيم مبارک در ماه مارس در امارات متحده با مقامات آن کشور ديدار داشته و با برنامه ريزي به منظور سرنگوني دولت مرسي با اماراتي ها به توافق رسيده اند. در اين گزارش همچنين گفته شده که شفيق و البرادعي به اين توافق رسديه اند که مرسي بازداشت شده و مورد محاکمه قرار گيرد. غير قابل باور است که دستگاه اطلاعاتي آمريکا از اين موضوع با خبر نبوده باشد. با اين حال احتمال آن وجود دارد که آمريکايي ها از اين موضوع با خبر نبوده باشند." 

اين پايگاه تحليلي در ادامه با اشاره به چالش گرفته شدن هژموني آمريکا در منطقه مي افزايد "بدين ترتيب شواهد نشان مي دهند که ممکن است با افزايش اختلاف ميان کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس و دولت آمريکا هژموني دولت آمريکا در منطقه با چالشي جدي مواجه شود. آنچه مشخص است آنست که سلطه آمريکا بر خاورميانه از زمان جنگ ناموفق آن کشور عليه عراق به شدت کاهش يافته است. آمريکايي ها با همين وضع در افغانستان نيز مواجه هستند. " 
برچسب ها: تحولات ، مصر ، نشانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.