سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

خوردن سبزيجات حاوي کودهاي غیر استاندارد ، عامل ایجاد سرطان دستگاه گوارش

نماینده دفترمحيط زيست وتوسعه پايداركشاورزي سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: افزايش 30درصدي سرطان گوارش به علت تازه خوري سبزيجات حاوي مقادیر غیر استاندارد از کودهاي شيميايي و غير ارگانيک، زنگ خطر بزرگی برای جامعه می باشد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، بایبوردی در گفتگو با خبرنگاران افزود: در صورتی که کود ازته در سبزیجات به جای پخش مستقیم در خاک به روش نواری به خاک اضافه شود ضمن صرفه جویی محسوس در میزان کود مصرفی باعث رشد اولیه خیلی سریع بوده و اثر آن در زمان رسیدن محصول مشهود خواهد بود.

وی ادامه داد:با استفاده از علم اصلاح نباتات می توان از ارقامی استفاده شود که نیترات کمتری در خود تجمع می نمایند ارقام برگ چروکیدة اسفناج بهتر از ارقام برگ صاف ، نیترات در خود تجمع می نمایند که شایسته است از ارقام برگ صاف استفاده گردد در ارقام سیب زمینی ، رقم دراگا حذف و رقم دیامانت به دلیل تجمع کمتر جایگزین گردد در پیاز نیز ارقام سفید میزان تجمع کمتری نسبت به ارقام قرمز از خود نشان می دهند.

وی یکی از روش های کاهش غلظت نیترات در اندام های سبزی و صیفی ، رعایت تعادل در مصرف عناصر غذایی به خصوص پتاسیم، آهن روی و منگنز به خصوص در خیار و گوجه فرنگی بر مبنای آزمون خاک دانست و افزود: با مصرف کودهای پتاسیمی و عناصر میکرو ، به مقدار قابل توجهی از غلظت نیترات کاسته می شود.

وی با بیان اینکه مصرف زیاد کود ازته به ویژه در کشت پاییزه باعث تجمع نیترات در گیاه می شود گفت:مصرف کود ازته حداقل در 3نوبت انجام گیردو با توجه به استقرار هفت آزمایشگاه فعال تجزیه خاک وآب وگیاه در شهرهای مختلف استان این امکان برای مولدین محترم کشاورزی ایجاد شده است که با آنالیز خاک وآب وگیاه در مزارع تحت کشت خود ضمن مصرف صحیح و بهینه و صرفه جویی قابل توجه اقتصادی از تجمع بیش از حد آلاینده ها در محصولات کشاورزی خود ممانعت بعمل آورند.در صورتی که از فاضلاب به عنوان کود برای محصولات سبزی و صیفی استفاده شود ، باید از حد مجاز غلظت عناصر ( به ویژه عناصر سنگین ) اطمینان حاصل شود .

نماینده دفترمحيط زيست وتوسعه پايداركشاورزي سازمان با بیان اینکه کاشت محصولات کشاورزی بایستی طوری باشد که مانع از رسیدن نور به گیاه در روز نشود ادامه داد: از کاشت محصولات نیترات دوست همچون کاهو ، اسفناج ، کلم ، کرفس و تربچه در اماکنی که فاقد آفتاب کامل هستند یا اماکنی با تعداد ساعات آفتابی کم در صورت زیاد بود ازت خاک ، خودداری شود.

وی افزود: برای کشاورزان سبزی کار توصیه می شود برداشت محصول ترجیحاً در عصر انجام دهند چرا که تجمع نیترات در سبزی و صیفی در صبح هنگام به بیشترین مقدار خود می رسد چرا که تجمع نیترات در یک دورة تاریکی با شدت نور پایین انجام می گیرد.

بایبوردی با بیان اینکه در صورتی که برداشت سبزیجات گلخانه ای در صبح انجام گیرد ، باید قبل از برداشت با استفاده از نور مصنوعی از تجمع نیترات در گیاهان کاست ادامه داد: برداشت محصول در روزهای روشن و آفتابی انجام بگیرد تا غلظت نیترات در اندام های گیاه نسبت به روزهای ابری در حد پایینی باشد .بعنوان یک توصیه بهداشتی برای مصرف کنندگان عزیز سبزیجاتی که رنگ مایل به زرد دارند بهتر است از مصرف این سبزیجات خودداری شود . بهتر است در موقع مصرف اسفناج ، دمبرگ آن حذف شود چرا که قسمت زیادی از نیترات در دمبرگ تجمع می یابد .در سبزی های ریشه ای مثل هویج بیشترین مقدار نیترات در قسمت انتهایی تجمع می یابد که باید از خوردن آن خودداری شود .

وی افزود: عواملی چون زمان کوتاه انبارداری و درجه حرارت پایین محل انبار سبزی ها ، امکان هرگونه تشکیل مواد مضر را از بین می برد . پوست کندن ، پختن و شستشو قبل و بعد از پختن از مقدار نیترات می کاهد. محصولاتی مثل پیاز با حرارت دیدن میزان نیترات آن بطور محسوسی کاهش می یابد.بایستی در مصرف محصولاتی از قبیل تربچه و پیازچ ه نهایت احتیاط را بعمل آورد وآنها را از مکان هایی با اطمینان بالا خریداری نمود.

نماینده دفترمحيط زيست وتوسعه پايداركشاورزي سازمان ادامه داد:بدیهی است مصرف بیش از حدکودهای ازته علاوه بر تاثير روي طعم محصول باعث تغيير و تخریب بافت زمين کشاورزي مي‌شود و براي اصلاح اينکار در مزارع از مبارزه بيولوژيک بيشتر استفاده شود و در این راستا فرهنگ سازی لازم صورت گیرد بدیهی است استفاده بيش ازحد ازسموم دفع آفات وکودهاي شيميايي درزمينهاي کشاورزي و ماندن اين ترکيبات خطرناک در ميوه جات و سبزيها باعث افزايش نگران کننده آمار ابتلا به سرطان وطيف گسترده اي از بيماريهاي خطرناک از نارساييهاي کليه گرفته تا پارکينسون شده است .

وی خاطر نشان کرد: یکی از رهکارهای موثر در تولید محصولات سالم کشت گیاهان سالم می باشد و با توجه به ارگانیگ و مفيد بودن محصولات سالم و سازگاري بيشترآنها با بدن انسان و بوي‍ژه در خصوص بحث نظارت و اطمينان مصرف کننده توصیه گردیده است./س

برچسب ها: خوردن ، سبزیجات ، کود
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.