سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش توليد چاي/خريد آزاد؛ راه‌حلي ديگر براي حل مشکلات صنعت چاي

مدير عامل اتحاديه چاي کاران‌ شمال کشور با اشاره به نزديک شدن پايان چين دوم در سال جاي و با توجه به اينکه آمار توليد چاي خشک در پايان سال اعلام مي‌شود، گفت: پيش‌بيني ما اين است که اين ميزان نسبت به سال 91 که 25 هزار تن بود است، کاهش يابد.

مصطفي نصر الهي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب که کشاورزان از نحوه پرداخت مطالباتشان هم چنان ناراضي هستند افزود: با توجه به افزايش ناگهاني قيمت برگ سبز هر کيلو درجه يک از 900 به 1200 تومان و هر کيليو در جه دو از 500 به 650 تومان مشخص نيست مطالبات 50 ميلياردي چاي کاران چه زماني پرداخت خواهد شد.

وي ادامه داد: افزايش قيمت برگ سبز با توجه به تورم و هزينه‌هاي موجود و همچننين با توجه به اين که پول چاي کاران به طور معمول يک سال بعد پرداخت مي‌شود، تاثيري در بهبود امور اقتصادي چاي کاران ندارد.

نصرالهي افزود: چاي کار مي‌تواند در مدت اين يک سال پولش را در بانک بگذارد و سود آن را دريافت کند بنابراين مسئولاني که 8 ماه يا يک سال بعد اين پول را پرداخت مي‌کنند بايد سود آن را نيز بپردازند.

وي با اشاره به اين که عوارض ناشي از رها سازي باغات در استان گيلان تنها مربوط به کاهش توليد چاي نيست، ادامه داد: برگ‌هاي سبز چاي جلوه زيبايي به دامنه‌هاي سرسبز البرز بخشيده است که اين در جذب توريست نقش به سزايي دارد ولي کسي به اين مورد توجه نمي‌کند که در صورت نابودي، اين منابع هزينه‌ي احياي آن بسيار هنگفت است و نابودي آنها عوارض جبران ناپذيري دارد.

موافق خريد آزاد چاي توسط کارخانجات هستيم

مدير عامل اتحاديه چاي کاران شمال کشور با بيان اينکه کشاورز هر کيلو برگ درجه يک کيلويي 900 تومان به کارخانجات تحويل مي‌دهد، گفت: از هر چهار کيلو و نيم برگ سبز داخل کارخانجات يک کيلو چاي خشک توليد مي‌شود که کشاورز بايد اين يک کيلو چاي را به قيمت 16 تا 20 هزار تومان به صورت نقدي از کارخانه خريداري کند در حالي که خودش پول برگ سبزش را به شکل نقدي دريافت نمي‌کند.

نصرالهي افزود: با توجه به شرايط فوق ما با شروطي موافق خريد آزاد چاي توسط کارخانجات هستيم.

وي ادامه داد: اول اين که کارخانجات نقدينگي خريد را به صورت تضميني مشخص کنند پول کشاورز را روزانه به صورت نقدي پرداخت کنند، دوم بين کارخانه و کشاورز حسن اعتماد وجود داشته باشد و سوم اين که چاي از سبد حمايتي دولت خارج نشود.

نصرالهي در پايان افزود: سال گذشته مرکز پوشش‌هاي جهاد کشاورزي طرح بسيار خوبي را براي چاي آماده کرده بود که البته اين طرح نيز به يک سري تغييرات نياز داشت اما به طور کلي اجرا نشد اتحاديه چاي خواستار بررسي دوباره اين طرح است چرا که اميدواريم اين طرح بتواند بسياري از گره‌هاي صنعت چاي را به مرور زمان باز کند.

لازم به ذکر است، زماني که کارخانجات برگ سبز چاي را به شکل آزاد خريداري مي‌کنند پول کشاورز را روزانه به صورت نقدي پرداخت مي‌کنند(بدون خريد تضميني) و اين کارخانجات بابت توليد هر کيلو چاي خشک سه کيلو و نيم تعرفه معافيت واردات چاي خارجي را از دولت دريافت مي‌کنند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: چای ، کشاورز ، مسئولان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.