سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

شش آيين سنتي استان مركزي در فهرست آثار ملي كشور ثبت شد.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي گفت: شش آيين مذهبي اين استان در سال جاري در فهرست آثار ملي معنوي كشور ثبت شد.

رضواني در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، افزود: 10 آيين عاشورايي استان به منظور ثبت در فهرست آثار ملي كشور ارسال شده بود كه از اين تعداد 6 اثر ثبت معنوي شدند.
وي گفت : آيين سنتي نخل‌گرداني خمين به شماره ثبت 691، آيين نخل‌گرداني نراق دليجان به شماره ثبت 695، آيين نخل‌گرداني تفرش به شماره 692، علم‌ بران تفرش به شماره ثبت 693، مراسم تعزيه گركان به شماره ثبت 694 و علم گرداني روستاي هزاوه به شماره ثبت 696 به عنوان شش اثر معنوي اين استان به ثبت رسيده‌اند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي افزود : نخل تابوت واره اي است كه در عزاداري ماه محرم از آن استفاده مي شود و سابقه اين آيين در خمين به بيش از 400 سال مي‌رسد.
وي گفت : مراسم سنتي علم گرداني روستاي هزاوه نيز كه بيش از سه قرن قدمت دارد هر ساله در اول محرم در روستاي هزاوه آغاز مي‌شود و تا روز دهم محرم ادامه دارد و در اين مراسم علم به تك تك خانه‌ها رفته و در آن مردم نذورات خود را به علمدار براي كمك به هيات داده و دستمالي به علم مي‌بندند و كساني كه مشكل يا حاجتي دارند دستمالي از آن باز مي‌كنند.
رضواني افزود : همچنين مراسم نخل‌گرداني تفرش نيز در روز عاشوراي حسيني در محله فم اين شهرستان برگزار مي‌شود، در اين مراسم افراد مسن و پيشكسوت‌هاي محله نخل را تزيين كرده و در مراسم عزاداري هر يك از اعضاي طايفه ساكن محله زير يكي از تيرهاي نخل را مي‌گيرند و در پيشاپيش هيات ‌هاي سينه‌زني و زنجيرزني به حركت در مي‌آيند./ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.