سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساري/

اسکندری: امیر مازندرانی فردوسی مازندران است

استاد خط مازندران گفت: امیر پازواری مانند فردوسی به زبن مادری خویش خدمت کرده و دیوانش همچون شاهنامه مملو از اصالت و خرد مردمانش است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، صبح امروز  در چهارمین جلسه شورای اداری قائمشهر از استاد خوشنویسی مازندران"استاد منوچهر اسکندری چراغی" تجلیل شد.

اسکندری در این مراسم با اشاره به کتابت دیوان دوبیتی های امیر مازندرانی که توسط شخص وی با خط خوش به رشته تحریر در آمد و هفته گذشته نیز طی مراسمی از این کتاب رونمایی شد، اظهار داشت: همان طوریکه فردوسی مدعی خدمت به زبان فارسی است امیر پازواری نیز به دلیل خدمت به زبان مادری طبری به قرینه فردوسی درخور ستایش است.

وی تصریح کرد: فردوسی در شاهنامه تنها به سرگذشت شاهان نپرداخت بلکه فرهنگ،خرد و اصالت ایرانیان را به تصویر کشید و از سرنوشت شاهان آینه عبرتی ساخت،اشعار امیر پازواری نیز بعد از 500 سال به دلیل حفظ اصالت های زبان طبری و نیز خوانش در موسیقی امیری سینه به سینه نقل شده و اینک به دست ما رسیده به طوریکه 90 درصد واژه‌های امیر با توجه به گذشت زمان همچنان برای شنونده ملموس است.

اسکندری زبان امیر را بسیار پاکیزه خواند و گفت: سخن امیر از عشق حلال بودن و پاکی عشق ورزی است و در آن از نفسانیات و شهوانیات خبری نیست همچنین اعتقاد شیعی امیر بدون اینکه عالم باشد و بتواند از عرفان سخن بگوید در اشعارش هویدا است.

این استاد ممتاز هنر خط مازندران خدمت به هنر و فرهنگ مادری را مهم‌ترین انگیزه خود از کتابت امیر دانست و افزود: چون امیر با زبان خود اشعاری برگرفته از محیط زندگی اش سرود این سادگی گفتار و حضور جاری طبیعت در اشعارش، بر دل هر خواننده‌ای می‌نشیند.

وی در ادامه از همه کسانی که به هنر این مرز و بوم عشق می‌ورزند و نیز مسئولان خواست برای ترغیب هرمندان به خدمت بیشتر به نظام و مردم و فرهنگ این دیار حمایت‌های خود را از این قشر دریغ نورزند./ج1

برچسب ها: فردوسی ، عشق ، نظام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.