سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گاردين ؛

دولت استرالیا می تواند با رفع تحریم ها و رویکردی مستقل روابط خود را با ایران بهبود بخشد

"گاردين" در جدیدترین مقاله خود به انتخاب "حسن روحاني" رييس جمهور کشورمان و لزوم استفاده دولت استراليا از اين فرصت براي تعامل با ايران پرداخته و توصيه کرده که دولت استراليا با کاهش تحريم ها و برخورد مناسب تر با مهاجران ايراني مي تواند به بهبود روابط با ايران بپردازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  گاردين، "ناژ تيلور" سرمقاله نويس روزنامه "گاردين" در اين مقاله با توصيه به دولت استراليا براي بهبود روابط با جمهوري اسلامي ايران مي افزايد "راه پيش رو مشخص است. استراليا مي بايستي سياست خارجي مستقلي را در قبال برنامه هسته اي ايران اتخاذ نمايد. دولت استراليا همچنين مي بايستي پايبندي خود به مذاکره با طرف ايراني را ابراز نمايد." 
نويسنده با انتقاد از رويکرد پيشين دولت استراليا در قبال کشورمان مي افزايد "دولت استراليا گاه رویکرد مناسبی در برخورد با مهاجران ایرانی نداشته و همچنين از سال 2008 ميلادي تحريم هايي را عليه ايران وضع نموده است. در تاريخ 10 ژانويه سال 2013 ميلادي نيز دولت استراليا اظهار داشت که دور جديدي از تحريم هاي یکجانبه را عليه ايران وضع کرده است." 
تحليلگر روزنامه گاردين در ادامه با انتقاد از تحريم ها مي افزايد "دلايلي که در پس پرده تحريم هاي اعمال شده عليه ايران وجود دارد پيچيده هستند. اين تحريم ها در واقع بهانه ای برای غرب  است که برنامه هسته ای ایران را غیر صلح آمیز  جلوه دهد . اين در حاليست که ايران دائما تکرار کرده که برنامه اش ماهيت مسالمت آميز دارد. دولت آمريکا در اين رابطه نشان داده که رويکردي خصمانه اتخاذ کرده است. براي مثال در زمان زمامداري دولت "جورج دبليو بوش" رييس جمهوري پيشين آمريکا عليرغم آنکه  ايران تمايل خود به تعامل با کشورهاي غربي را اعلام کرد ، آمریکا موضعی خصمانه از خود نشان داد . اکنون "حسن روحاني" در انتخابات رياست جمهوري ايران به پيروزي رسيده است. وي اظهار داشته که خواستار "تعامل سازنده" با تمامي کشورهاي جهان است." 
تحليلگر گاردين با اشاره به "فتواي" مقام معظم رهبري در مورد حرام بودن توليد و استفاده از سلاح هسته اي بعنوان شاهدي بر اثبات اظهارات ايران پيرامون صلح آميز بودن برنامه هسته اي کشورمان مي افزايد "آيت الله خامنه اي مقام معظم رهبري ايران در سال 2005 ميلادي فتوايي را صادر فرمودند که در آن توليد و کاربرد سلاح هسته اي از ديدگاه دين مبين اسلام حرام اعلام شده بود." 
نويسنده در ادامه ضمن "بي نتيجه" دانستن تحريم هاي وضع شده عليه کشورمان مي افزايد "تاريخ ديپلماسي جهان نشان داده که اکثر تحريم ها شکست خورده بوده اند. تحريم تنها سبب سلب اعتماد متقابل و آسيب رساندن به روند مذاکرات طرفين شده است. نمونه هاي اين مسئله را مي توان در تحريم دولت آمريکا عليه عراق ديد که منجر به کشته شدن هزاران انسان بيگناه شد. جاي هيچ گونه ترديدي نيست که تحريم هاي وضع شده ضد ايراني تنها سبب شده اند تا انتقال دارو به ايران با موانعي مواجه شود که اين موضوع باعث اسيب وارد نمودن به شهروندان بيمار ايراني شده است." 
نويسنده در ادامه به دولت استراليا توصيه مي کند که مشي مستقلي را در قبال کشورمان در پيش گيرد و در اين باره مي افزايد "دولت استراليا مي بايستي سياست خارجي مستقلي را در قبال ايران در پيش گيرد. دولت استراليا مي تواند نقش سازنده تري را در شوراي امنيتي سازمان ملل متحد ايفا نموده و تلاش کند تا با مقامات ايراني به مذاکره و گفتگو پيرامون برنامه هسته اي آن کشور و رفع برخي مسائل پيش آمده بپردازد. همچنين دولت استراليا مي بايستي تلاش کند تا به قانع نمودن کشورهاي غربي براي خلع سلاح جهاني بپردازد. دولت استراليا مي بايستي با تعامل با جمهوري اسلامي ايران تلاش نمايد تا اعتماد متقابل ميان دو کشور ايجاد شود و در اين مسير بداند که ايجاد احترام متقابل براي حل مسالمت آميز مشکلات امري ضروري است.  لغو تحريم هاي اعمال شده ضد ايراني از جانب دولت استراليا مي تواند به بهبود روابط دو کشور بيانجامد." 








تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.