سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

محدودیت آب نشانه ای برای سازگاری پسته در آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: محدودیت آب، کاهش کیفیّت آب و درنهایت سازگاری پسته با اقلیم آذربایجان شرقی، امکانپذیر بودن توسعه کشت این محصول را در استان گوشزد می کند.

ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: نیاز آبی کم پسته نسبت به سایر درختان مناطق معتدله مثل سیب، انگور و زردآلو و با در نظر گرفتن اقتصادی بودن پسته، توسعه باغات این محصول را در زُمره مهم ترین برنامه های سازمان قرار داده است.

وی با اشاره ای به سطح زیرکشت پسته در استان تشریح کرد: در حال حاضر 310 هکتار باغ شامل 30درصد باغ های قدیمی و 70درصد باغ جدید پسته در استان وجود دارد و این شرایط بیانگر آن است که پسته در آذربایجان شرقی کم کم جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.

ایرانی فام ادامه داد: پسته جایگزین مناسبی برای باغ های در حال حذف شدن محسوب می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن معرفی رقم پسته سازگار با شرایط اقلیمی استان یادآور شد: پسته رقم بادامی در استان به عنوان پایه ای سازگار انتخاب شد و ارقام تجاری نظیر اوحدی، احمدآقایی و اکبری و سازگار با شرایط اقلیمی استان به عنوان تاج پیوند می شوند.

وی با معرفی شهرستان های برتر در تولید پسته استان اظهار داشت: باغداران شهرستان های مرند و اُسکو در تولید پسته موفق ظاهر شده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: در سال گذشته 100 تن پسته در استان تولید شده است.

ایرانی فام از توانمند شدن آذربایجان شرقی در آینده ای نزدیک برای تولید پسته خبر داد و تاکید کرد: تولید بیش از دو تن پسته در هر هکتار از باغات بالغ قابل پیش بینی است./س

برچسب ها: پسته ، محدودیت ، آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.