سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آداب و رسوم سحرخيزي در مازندران؛

از صداي طبل تا جشن و اهداي جايزه به سال اولي ها

ماه رمضان در همه نقاط کشور داراي رنگ و بوي خاصي است که اين نکته در مورد استان مازندران به عنوان استان مردمان با ايمان هم صادق است و شاهد اين ادعا هم برگزاري آداب و رسوم خاص ماه مبارک رمضان است که مردم دين مدار مازندران قرن هاست آن ها را بدون هرگونه ادعا و تکلفي برپا مي کنند و به آن پاي بند مي باشند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  در ماهي قرار گرفته ايم که در اين ماه، خداوند تبارک و تعالي تمام بندگان خود را در اين ضيافت الهي مهمان سفره پر خير و برکت خود کرده است تا هر کسي به اندازه توان و لياقت خود توشه اي هر چند ناچيز براي سفر آخرت خود بردارد.

ماه رمضان در همه نقاط کشور داراي رنگ و بوي خاصي است که اين نکته در مورد استان مازندران به عنوان استان مردمان با ايمان هم صادق است و شاهد اين ادعا هم برگزاري آداب و رسوم خاص ماه مبارک رمضان است که مردم دين مدار مازندران قرن هاست آن ها را بدون هرگونه ادعا و تکلفي برپا مي کنند و به آن پاي بند مي باشند.

 يکي از شهروندان استان مازندران در زمينه برخي از اين آداب و رسوم خاص ماه مبارک رمضان در استان مازندران مي گويد: شروع ماه مبارک رمضان در مازندران با غبارروبي مساجد و امام زاده ها توسط اهالي آن محل آغاز مي شود و با خريد امکانات و مايحتاج غذايي اين ماه پربرکت ادامه مي يابد.

طبري پور مي افزايد: برخي از افراد به خاطر عظمت و شکوه اين ماه بزرگ از يک تا ۳ روز قبل از ماه مبارک رمضان با گرفتن روزه مستحبي به استقبال اين ماه مي روند و در عمل قدرشناسي خود را از اين ماه عزيز ابراز مي دارند.

وي اضافه مي کند: بر پايي نماز جماعت در مساجد به طور منظم به همراه برگزاري مراسم خطبه و وعظ و کلاس هاي آموزش قرآن و احکام از ديگر برنامه هاي ويژه ماه مبارک رمضان است که در اين ماه در استان مازندران اجرا مي شود.يکي ديگر از شهروندان مازندراني در اين باره مي گويد: از جمله مراسم مهم ويژه ماه مبارک رمضان که خاص استان مازندران مي باشد برگزاري مراسم سحرخواني است.

 فتاحي مي افزايد: از دوران قديم و با آغاز ماه مبارک رمضان سحري  خوانان کساني بودند که در شهرها و روستاها با صداي طبل و خواندن اشعار مذهبي مردم را براي برگزاري مراسم بيدار مي کردند و با اين کار فضاي معنوي خاصي را در منطقه ايجاد مي کردند.

براي آشنايي کامل با مراسم سحرخواني به سراغ يکي از سحرخوانان قديمي استان مازندران که در يکي از روستاهاي بخش مرکزي شهرستان ساري سکونت دارد رفتيم که درباره چگونگي برپايي مراسم سحرخواني مي گويد: سحرخواني از جد،پدربزرگ و پدرم به من رسيده است و در حال حاضر که نزديک به ۷۵ سال سن دارم با بلندگوي دستي به اين کار مي پردازم.

رمضاني مي افزايد: در گذشته با صداي طبل و خواندن اشعاري در زمينه مقام و منقبت ائمه اطهار(ع) و به ويژه مولاي متقيان علي(ع) و دعاهاي خاص ماه مبارک رمضان از حدود يک ساعت قبل از اذان صبح شروع به بيدار کردن روزه داران از خواب و مهيا کردن آن ها براي مراسم سحر مي کردم اما در حال حاضر اين کار را با بلندگوي دستي انجام مي دهم.

وي با اشاره به اين که با ورود فناوري هاي جديد سنت سحرخواني در حال از بين رفتن است مي افزايد: ايجاد شور و شوق معنوي ناشي از برگزاري مراسم سحرخواني باعث افشاندن عطر و طعم رمضان در کوچه ها و خيابان  هاي شهرها و روستاها مي شود و اين شور و نشاط در ديگر ماه هاي سال تکرار نمي شود و هنوز هم افراد سالمند از اين سنت پسنديده به نيکي ياد مي کنند و آن را از خاطرات فراموش نشدني دوران عمر خود ياد مي کنند.

يکي ديگر از شهروندان مي گويد: اهداي جايزه به فردي که براي نخستين بار توانسته است فريضه روزه  را انجام دهد يکي از مراسم خاص ماه مبارک رمضان در مازندران است که توسط خانواده ها در استان مازندران اجرا مي شود.

مهراني مي افزايد: برگزاري اين مراسم به اين گونه است که از تمام اقوام و بستگان خانواده اي که فرزند دختر و يا پسرش براي نخستين بار روزه گرفته دعوت مي شود و قبل از شروع افطار در آن مراسم هدايايي از سوي پدر و مادر و همچنين اقوام و بستگان به فردي که براي نخستين بار موفق به گرفتن روزه شده است اهدا مي شود تا به اين طريق شور و شوق و انگيزه انجام فريضه روزه در ديگر افراد به ويژه نوجوانان ايجاد شود.

يکي ديگر از شهروندان در اين باره مي گويد: يکي از مراسم رمضان که در استان مازندران همزمان با ساير نقاط کشور برگزار مي شود برگزاري مراسم احياي شب هاي قدر است که يا به صورت اجتماع عمومي در مساجد برگزار مي شود و يا آن که توسط يکي از خيران و يا گروهي از خيران برگزار مي شود که افطاري دادن به کودکان و نوجوانان در شب هاي قدر از ويژگي هاي مراسم احيا در استان مازندران مي باشد که با هدف ارج گذاري به اقدام ارزشمند کودکان و نوجوانان براي برپايي شب هاي قدر انجام مي شود.

قائمي مي افزايد: برگزاري ايام سوگواري مولي الموحدين علي(ع) و راه اندازي دسته هاي عزاداري سينه زن با اجتماع در محلات و خيابان ها، مساجد و اماکن متبرک در سوگ شهادت مولود کعبه و برگزاري دوره هاي ختم قرآن در مساجد و امام زادگان استان از ديگر مراسم ويژه ماه مبارک رمضان است که در استان مازندران اجرا مي شود.يکي ديگر از شهروندان مازندراني در اين باره مي گويد: در ماه رمضان به عنوان يکي از عزيزترين و گرامي ترين ماه هاي خداوند فعاليت هاي عبادي و مذهبي به ويژه برگزاري مراسم ويژه ليالي پرفضيلت قدر با فرهنگ کار جمعي همراه شده و اين موضوع در استان مازندران بسيار پررنگ  مي باشد.

کاميار مي افزايد: صله رحم و ديدار از اقوام و آشنايان و برگزاري افطارهاي خانوادگي يکي ديگر از مراسم خاص ماه مبارک رمضان در استان مازندران به شمار مي رود به طوري که اکثر روزه داران به سنت افطاري دادن معتقدند و افطاري را براي ثواب بيشتر در منازل يکديگر صرف مي کنند که در کنار آن ها مداحي، روضه خواني، قرائت قرآن هم انجام مي شود.

برچسب ها: مازندران ، شهر ، ماه ، رمضان ، طبل ، آداب ، رسوم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.