سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عربي پرس:

برکناری مرسی باعث شد اردن نفس راحتی بکشد

"عریب الرنتاوی" مدیر مرکز مطالعات سیاسی قدس می گوید: اردن در کنار عربستان و امارات از جمله کشورهای نخستینی بود که از عزل مرسی و جماعت اخوان استقبال کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، تحلیلگران معتقدند که اردن به دنبال سقوط اخوانی ها در مصر نفس راحتی کشید. 

"عریب الرنتاوی" در ادامه میگوید: اردن اینک از اینکه بسیاری از گروه ها و از جمله دوستان اخوانی ها با دیده شک و تردید به حقیقت طرح اصلاحی و مفاهیم دموکراتیک آنان نگاه می کنند، احساس خوشحالی می کند. از این رو اخوانی ها باید تلاش زیادی برای اثبات صداقتشان انجام دهند.

"حسن ابو هنیه" کارشناس امور گروه های اسلامی معتقد است که آنچه در مصر بر اخوانی ها مي گذرد طبعا بر اوضاع اردن نیز تاثیر می گذارد. او در ادامه می گوید: اردن نهایت آرزویش این است که اوضاع مصر به سمتی پیش رود که اخوانی ها در آن محو شوند و در نتیجه از مخالفان داخلی خود رهایی یابد. 

اردن از ژانویه 2011 شاهد تظاهراتی است که خواهان اصلاحات سیاسی و اقتصادی و مبارزه با فساد است و رهبر اصلی این تظاهرات جنبش اسلامی معارض است. جماعت اخوان در 1946 به عنوان یک انجمن خیریه در اردن تاسیس شد و در 1992 حزب جبهه عمل سیاسی به عنوان یکی از شاخه های رشد کرد و تعدادی از اعضای آن بیش از یک بار به مجلس راه یافتند. این حزب انتخابات اخیر اردن را به دلیل عدم وجود اراده ای برای اصلاح امور تحریم کرد. 

زکی بنی راشد معاون جماعت الاخوان المسلمین در اردن می گوید: استقبال اردن از وقایع اخیر مصر و برکناری مرسی نشان دهنده خفت سیاسی و ناموزون بودن آن است و باعث مي شود در يابيم که اردن یکی از ابزارهای توطئه علیه مشروعیت در مصراست. در رابطه با تاثی سقوط اخوانی های مصر بر اردن بنی راشد تاکید می کند که ما راه خود  و جنبش مسالمت  آمیز را ادامه می دهیم تا به خواسته های خود برسیم، ما از فساد و استبداد خسته شده ایم. برنامه اصلاحی ما مرتبط با هییچ دستگاه خارجی و رخ داد منطقه ای نیست و باید برنامه های اصلاحی را ادامه دهیم زیرا این خواسته مردم است. 



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.