سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ورلد سوسیالیست ؛

مرکل حامی جاسوسي نهادهاي اطلاعاتي آمريکا و غرب

ورلد سوسیالیست در گزارشی نوشت : آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان با حمايت شديد از فعاليت هاي جاسوسي نهادهاي اطلاعاتي آمريکا و غرب تاکيد کرد دولتش آمادگي اعطاي پناهندگي به ادوارد اسنودن، مشاور سابق آژانس امنيت ملي آمريکا را ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، مرکل در مصاحبه با هفته نامه دي سايت سعي کرد بر فعاليت هاي نهادهاي اطلاعاتي سرپوش بگذارد. وي تاکيد کرد هر گونه تبادل نظر درباره مسائل اطلاعاتي بايد مبتني بر اين اصل صورت گيرد که آمريکا معتمدترين متحد ما در طول دهه ها بوده و هست.
در پي افشاي دامنه گسترده فعاليت هاي جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا توسط اسنودن، رسانه هاي آلمان و برخي رسانه هاي بين المللي هفته هاي اخير تلاش کرده اند اختلافات دولت آلمان و آمريکا را بزرگ جلوه دهند. اطلاعات افشا شده نشان مي دهد در اروپا، آلمان است که بيش از همه کشورها در معرض فعاليت هاي شناسايي و جاسوسي آمريکا قرار دارد.
روزنامه دي تاگزيتونگ يک هفته پيش از انتقادهاي  تند مرکل از فعاليت هاي اطلاعاتي آمريکا به عنوان  زنگ هشداري براي کشورهاي دو سوي اقيانوس آرام  تمجيد کرد. 
اما در واقع، مرکل در مصاحبه اخير با هفته نامه دي سايت به وضوح مشخص کرد که براي به چالش کشيدن فعاليت هاي غيرقانوني نهادهاي اطلاعاتي آمريکا يا آلمان هيچ گامي برنخواهد داشت. 
خبرنگار هفته نامه دي سايت در مصاحبه با مرکل به سخنان او تلکامپ، نويسنده مشهور آلماني اشاره کرد که فعاليت هاي جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا را به فعاليت هاي پليس مخفي جمهوري دموکراتيک سابق آلمان (استاتسي )تشبيه کرده بود. اين نويسنده به تازگي در مصاحبه با دي سايت گفته است : کاري که استاتسي با تلاش هاي گسترده انجام مي داد، اکنون با چند بار کليک کردن روي موس به راحتي انجام مي شود.
اما مرکل با رد شديد چنين تشابهي اعلام کرد :  به عقيده من هيچ شباهتي بين پليس مخفي آلمان شرقي (استاتسي) و فعاليت هاي نهادهاي اطلاعاتي يک کشور دموکراتيک وجود ندارد.وي گفت : چنين شباهت گذاري هايي به کم اهميت شمردن کارهايي که استاتسي براي مردم انجام داده است، منجر خواهد شد. وي براي توجيه فعاليت هاي جاسوسي همه نهادهاي اطلاعاتي غرب گفت: « هر کشوري بدون فعاليت نهادهاي اطلاعاتي بسيار آسيب پذير خواهد بود. 
انتقاد از فعاليت هاي استاتسي و احداث ديوار برلين توسط بروکرات هاي استالينيست جمهوري دموکراتيک آلمان در کانون کمپين ايدئولوژيک براي توجيه احياي نظام سرمايه داري در آلمان شرقي بود که به بروز انقلاب هاي متقابل اجتماعي شديد و نابودي صدها هزار فرصت شغلي منجر شد. در آن زمان، انتقاد از جنايات استاتسي مشخصه اقدامات سياسي مرکل و يواخيم گاک، رئيس جمهور فعلي آلمان بود. 
در پي وحدت آلمان شرقي و غربي در سال 1990، آنگلا مرکل که قبلاً در سازمان جوانان آلمان شرقي فعاليت هاي تبليغاتي مي کرد، به علت سخنراني هاي شديداللحن ضد نظام تمرکزگرايي در آلمان شرقي و تمجيد از ارزش هاي دموکراتيک غرب و احترام به آزادي هاي مدني، راه پيشرفت خود را باز کرد و به حزب محافظه کار اتحاديه دموکرات مسيح آلمان پيوست . 
يواخيم گاک نيز که از کشيشان آلمان شرقي بود، به عنوان کميسر فدرال در بخش بايگاني استاتسي منصوب شد و تا ده سال رياست اين بخش را بر عهده داشت. وظيفه کميسيون تحت رياست گاک، بررسي اسناد موجود در بايگاني استاتسي و يافتن جناياتي بود که استاتسي ضد شهروندان آلمان شرقي  مرتکب شده بود. هدف از اين اقدامات تامين خوراک تبليغاتي ضد نظام کمونيسم، بويژه اين ايده بود که نظام استالينيست در دوره حکومت جمهوري دموکراتيک آلمان هيچ ربطي به سوسياليسم نداشت. 
هم اکنون مرکل و گاک، اين دو مدافع سرسخت بازار آزاد و ارزش هاي دموکراتيک، در برابر فعاليت هاي جنايتکارانه نهادهاي اطلاعاتي آمريکا و غرب - که فعاليت هاي استاتسي از بسياري جهات در مقابل آن، آماتوري به نظر مي رسد- سکوت کرده اند. 
مرکل در پاسخ به اين سوال هفته نامه دي سايت که آيا با نحوه رفتار اخير کشورهاي اتحاديه اروپا  با اوو موالس، رئيس جمهور بوليوي که اجازه ورود هواپيماي وي را به حريم هوايي خود ندادند و زندگي او را در معرض خطر قرار دادند، موافق است يا خير گفت چيز زيادي در اين باره نمي داند و از اظهارنظر در اين خصوص خودداري کرد. 
وي درباره علت مخالفت دولت آلمان با اعطاي پناهندگي سياسي به اسنودن استدلال وزارت خانه هاي مختلف اين کشور را تکرار کرد که درخواست پناهندگي را به دلايل رسمي رد کرده اند. 
هانس پيتر فردريش، وزير کشور آلمان پنجشنبه هفته پيش براي ديدار با اريک هلدر، دادستان کل و ديگر مقامات آمريکا به واشنگتن سفر کرد. با توجه به متن مصاحبه مرکل با هفته نامه دي سايت به راحتي مي توان پيش بيني کرد فردريش و همتايان آمريکايي اش درباره اينکه چگونه ادوارد اسنودن را منزوي کنند و براي جلوگيري از افشاگري هاي بيشتر دهانش را ببندند گفتگو کرده اند. 
حتي بررسي مختصر فعاليت هاي نهادهاي اطلاعاتي آمريکا و آلمان شرقي، تشابه نهادهاي اطلاعاتي آمريکا را با پليس مخفي آلمان شرقي روشن مي سازد. در واقع، اقدامات جنايتکارانه سرويس هاي اطلاعاتي مدرن غرب بسيار گسترده تر از جنايت هاي دست پايين تر آلمان شرقي است. 
اين مسئله به تازگي با سخنان دانيل السبرگ، تبعه آمريکايي که سابقه طولاني در افشاگري اقدامات محرمانه دولت اين کشور دارد مشخص شد. وي به تازگي در روزنامه گاردين نوشت: اسنودن فاش کرد آژانس امنيت ملي آمريکا، پليس فدرال آمريکا ( اف بي آي ) و سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا ( سيا) چگونه با استفاده از فناوري جديد ديجيتالي شهروندان ما را رصد مي کنند؛ اقدامي که پليس مخفي  جمهوري دموکراتيک سابق آلمان ( استاتسي) حتي در خواب هم نمي توانست ببيند.
آژانس امنيت ملي آمريکا يکي از 16 نهاد اطلاعاتي رسمي فعال در اين کشور است. اين نهادها علاوه بر فعاليت هاي جاسوسي که کل جمعيت آمريکا و صدها ميليون شهروند را در سراسر جهان هدف قرار مي دهد، مسئول جمع آوري اطلاعات براي اجراي برنامه هاي ترور هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي، بازداشت هاي غيرقانوني که سال ها به طول مي انجامد، شکنجه مظنونان تروريستي، و ايجاد شبکه اي از اردوگاه ها در اروپا و فراتر از آن براي شکنجه دشمنان آمريکا هستند. 
از نمونه هاي اين اقدامات در آلمان مي توان به دست داشتن نهادهاي اطلاعاتي فدرال و ايالتي اين کشور در سلسله قتل هاي نژادپرستانه اي که در طول يک دهه توسط سازمان نئونازي رخ داد اشاره کرد. 
نخست وزير لوگزامبورگ به تازگي به علت دست داشتن در سرپوش گذاشتن روي برنامه بمب گذاري هاي تروريستي سرويس مخفي اين کشور در دهه 1980 استعفا کرده است. 
بدون شک بخش هاي مختلف جامعه تجاري آلمان از دامنه برنامه جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا  براي پيشبرد منافع تجاري اين کشور مطمئن نيست. اما مصاحبه مرکل با هفته نامه دي سايت نشان مي دهد واشنگتن و برلين در سطح سياسي با يکديگر کاملاً هماهنگ هستند.  آلمان به استفاده از روش هاي مشابه پليسي آمريکا براي هدف قرار دادن شهروندان خود تمايل دارد. 









برچسب ها: بین الملل ، مرکل ، جاسوسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.