سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

راه اندازی دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی دردانشگاه تبریز

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز گفت: دستگاه SEM-TESCAN MIRA3-FEG- برای تهیه تصاویر از اجسام به کوچکی 10 نانومتر در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، تقی‌زاده در خصوص این دستگاه افزود: دستگاه SEM یکی از ابزارهای قدرتمند مورد استفاده در رشته های مختلف از جمله فناوری نانو است که با کمک بمباران الکترونی تصاویر اجسامی به کوچکی 10 نانومتر را برای مطالعه تهیه می‌کند.

وی افزود:: این دستگاه دارای فیلمان انتشار میدانی (Field Emission) بوده و در دو حالت خلأ بالا و خلأ پایین (مناسب برای نمونه های نارسانا) کار می‌کند. Resolution این دستگاه تاnm 1 بوده و قدرت بزرگ نمایی آن تا یک‌میلیون برابر با اعمال ولتاژ kv30 می‌باشد.

این دستگاه مجهز به دتکتورهای SE(Secondary Electrons) ، BSE(Back-Scattered Electrons) ، LVSTD(Low Vacuum Secondary Tescan Detector) و EDX(Energy – dispersive X-Ray Analysis) بوده و قابلیت آنالیز کیفی(نوع عناصر و فازهای تشکیل دهنده ماده) و کمی (مقدار و کمیت عناصر) نمونه‌ها را دارد.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز با بیان اینکه بمباران نمونه سبب می‌شود تا از آن، الکترون‌هایی به سمت صفحه دارای بار مثبت رها شود که این الکترون ها در آنجا تبدیل به سیگنال می‌شوند، یادآور شد: حرکت پرتو بر روی نمونه، مجموعه ای از سیگنال ها را فراهم می‌کند که بر این اساس میکروسکوپ می تواند تصویری از سطح نمونه را بر صفحه کامپیوتر نمایش دهد.

به گفته وی از جمله کاربردهای مهم این دستگاه توپوگرافی و تعیین خصوصیات سطوح نمونه، مورفولوژی شامل اندازه، شکل و نحوه قرار گیری ذرات در سطح نمونه و ترکیب و آنالیز مواد است که در علوم نوین مانند نانوفناوری، نانو فناوری زیستی، زیست فناوری، مواد، شیمی، پزشکی و رشته های دیگر کاربرد دارد.

تقی‌زاده اضافه کرد: محققان می‌توانند برای اطلاع و استفاده از شرایط پذیرش نمونه به وب سایت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز به آدرس اینترنتی http://central-lab.tabrizu.ac.ir/fa مراجعه کنند/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.