سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

تعیین قبله در7 خرداد و 25 تیر

7 خرداد و 25 تیر هرسال میل خورشید باعرض جغرافیایی مکه برابر میشود به این ترتیب جهت صحیح قبله در محل موردنظربه دست می آید.

 

صانعی محاسب گروه استهلال اذان های بجنورد درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، گفت:قبله یابی و تعیین سمت قبله از مباحث علم هیئت و نجوم اسلامی است و دانستن سمت قبله در بسیاری از عبادات امری ضروری است،یکی ازشیوه های دقیق جهت یابی قبله استفاده از سایه ی شاخص به هنگام زوال ظهر مکه معظمه در روزهای 7 خرداد و 25تیر است.

وی بابیان این که مکه درطول جغرافیایی 21درجه و 27دقیقه شمالی قراردارد،افزود:در روزهای 7 خرداد و 25 تیر هرسال فاصله ی مرکز خورشید تا استوای سماوی باعرض جغرافیایی برابر میشود و هنگام ظهرشرعی مکه،خورشیددرست درسمت الراس مکه قرار میگیرد، درنتیجه شاخص در مکه سایه نخواهد داشت و در هرمکانی که شما قرار داشته باشید خلاف جهت سایه شما سمت صحیح قبله را نشان میدهد.

صانعی استفاده از یک میله ی عمود بر زمین یاشاغول رابرای دقت این عمل مناسب دانست و گفت:ساعت 13و 48دقیقه ی 7خرداد و ساعت 13و 57 دقیقه ی 25تیر زمانی است که سایه کمترین طول خود را دارد وخورشبدبه صورت عمود بر بام کعبه می تابد./س

برچسب ها: تعیین ، قبله ، صحیح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.