سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

پیشتازی آذربایجان شرقی ازبرنامه پنجم توسعه درفرآوری محصولات دامی وکشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزي آذربایجان شرقی از فرآوری و بسته بندی 2میلیون و850 هزارتن محصولات کشاورزی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان درحاشیه افتتاح نمایشگاه دائمی صنایع کشاورزی، با بیان اینکه هم اینک 370 واحد فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی مشغول فعالیت می باشد گفت: هم اکنون میزان فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی از یک میلیون و 600 هزار تن سال گذشته به 2 میلیون و100 هزار تن افزایش یافته که با احتساب فرآوری750 هزار تنی گندم این رقم در مجموع به2میلیون و850 هزارتن بالغ می شود که می توان گفت هم اکنون نزدیک به60 درصد محصولات تولیدی در استان یکبار فرآوری می شوند.

وی بسته بندی مناسب و مطلوب کالا و نیز فرآوری محصولات کشاورزی را از دلایل افزایش صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی دانست و افزود: در سال گذشته 650 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای پرداخت به بهره برداران در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی تصویب شده بود که از این مبلغ 270 میلیارد ریال پرداخت شده است.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی درفرآوری محصولات دامی و کشاورزی از نظر تولید کمی از برنامه پنجم توسعه پیش افتاده است افزود: در برنامه پنجم توسعه ، اولویت کاری وزارت جهادکشاورزی در بخش صنایع کشاورزی به مناطق کمتر توسعه یافته متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه واحدهای صنایع فرآوری به بخش خصوصی تعلق دارد از اهتمام سازمان جهت بازسازی و نوسازی واحد های فرسوده خبر داده وگفت: در برنامه پنجم توسعه بازسازی و نوسازی واحدهای فرآوری پیش بینی شده است.

محمدیان با بیان اینکه شاهد رشد و شکوفایی صنایع فرآوری در حوزه سبزیجات ، میوجات و نخیلات در آذربایجان شرقی هستیم ادامه داد: توسعه صنایع بسته بندی در احیاء و حفظ حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان نقش اساسی دارد لذا تلاش می کنیم در آینده نزدیک به مقام نخست منطقه در صنایع تبدیلی وتکمیلی دست پیدا نماییم.

وی بابیان اینکه از370 واحد فعال درعرصه فرآوری و صنایع تبدیلی استان، 67 واحد به بخش لبنی و 47 واحد به خوراک دام اختصاص دارد افزود: از این تعداد20 واحد تولید رب، 32 واحد سبزه پاک کنی، 57 واحد سردخانه وبقیه را واحدهای عرقیجات سنتی، بسته بندی عسل، صنایع فرآوری تخم مرغ، ترشیجات، سورت روده وبسته بندی گوشت تشکیل داده است.
رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با اشاره به اینکه براساس برنامه پنجم توسعه، کلیه محصولات تولیدی بایستی یک مرحله از صنایع تبدیلی و تکمیلی را طی نمایند ادامه داد: در ماده144 برنامه پنجم توسعه آمده است به منظور حمایت از بخش کشاورزی، پایداری تولید وتوسعه صادرات ورقابت‌پذیری وکاهش قیمت تمام‌شده وزارتخانه‌های صنایع ومعادن، جهاد کشاورزی، بازرگانی و مسکن و شهرسازی با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی هماهنگ براساس تفاهم‌نامه‌ای که به تأیید معاونت می‌رسد، نسبت به حمایت هدفمند از استقرار و گسترش صنایع تبدیلی، تکمیلی و نگهداری محصولات‌اساسی کشاورزی توسط بخش غیردولتی در قطبهای تولیدی اقدام نمایند. /س
برچسب ها: برنامه ، پنجم ، توسعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.