سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

انجام مطالعات "زمین پزشکی" در خوزستان/ زمینها و تولیدات کشاورزی ارزیابی می شوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از انجام مطالعات «زمین پزشکی» برای نخستین بار در این استان خبر داد و گفت: با این مطالعات وضعیت آلودگی یا سلامت اراضی کشاورزی و غیرکشاورزی و تولیدات غذایی مشخص می شود.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، احمدرضا لاهیجان زاده اظهار کرد: یکی از خلاءهای حوزه تحقیقات کشور ایران که هم مرتبط با سلامت و بهداشت مردم و هم مرتبط با محیط زیست است، داشتن اطلاعات دقیق علمی از میزان عناصر طبیعی و همچنین مصنوعی (انسان ساخت) از شبکه زنجیره غذایی ما انسان هاست.

وی توضیح داد: علوم زمین پزشکی با رشته های مرتبط با آن که اخیرا شاخه های متعددی گرفته، در کشور ایران تقریبا جزو علوم جدید تلقی می شود و کمتر از 10 سال از عمر آن می گذرد. در جهان هم قدمت چندانی ندارد و در30 سال اخیر مطرح شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در این علم منابع طبیعی که می تواند عامل ورود فلزات سنگین و یا حتی ترکیبات آلی به زنجیره حیات باشند همچنین منابعی که باعث ورود عناصر آلاینده به خاک، آب، گیاهان و هوا می شود مشخص خواهد شد.

لاهیجان زاده گفت: طرح زمین پزشکی برای نخستین بار به صورت خیلی محدود در یکی از روستاهای شمال غرب کشور و بعد از آن در استان مازندران انجام شد اما به صورت یک مطالعه جامع تر و بر اساس مصوبه دولت توسط اداره کل محیط زیست اصفهان در شعاع 50 کیلومتری، با همکاری دانشگاه های شیراز، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان و جندی شاپور اهواز اجرا شد که اطلاعات ذی قیمتی به دست آمد.

وی افزود: پیرو تجربه کسب شده در این استانها و با رفع نقاط ضعف مطالعات انجام شده این مطالعه در کل پهنه استان خوزستان در حدود شش ماه پیش آغاز شد که دست کم نیاز به دو سال زمان دیگر دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تاکید کرد: در این مطالعات تمام رودخانه های استان، بستر و رسوب رودخانه ها، آب زیرزمینی در دشتهای کشاورزی (اندازه گیری 16 پارامتری که سازمان (WHO) به عنوان عوامل سرطان زا اعلام کرده)، محصولات کشاورزی، هوا، ذرات گرد و غبار که به صورت زمینه همیشه در شهرها وجود دارد، غباری که از کشورهای همسایه یا کانون های داخلی به سمت شهرها می آید، چشمه سارهایی که می توانند مواد معدنی را وارد آب پشت سدها و تمام منابع آلوده کننده ای که وارد عرصه های پذیرنده (آب، خاک و هوا) می شوند مورد نمونه برداری قرار گیرند.

لاهیجان زاده افزود: وضع موجود اراضی کشاورزی و غیرکشاورزی در اطراف تمام منابعی که می توانند عامل انتشار آلودگی باشند نظیر تاسیسات نفتی، فلرهای حاصل از استخراج نفت، صنایع بزرگ، شهرهای صنعتی همچنین محدوده هایی که تخلیه فاضلاب صورت گرفته، محدوده هایی که پساب زهکش های نیشکر و سایر کشت و صنعت ها تخلیه می شود از جمله نتایجی است که انتظار می رود در این پروژه مطالعاتی به دست آید.

وی اضافه کرد: نمونه ها به آزمایشگاه های مرجع با برند بین المللی در خارج از کشور و برخی نیز در داخل کشور ارسال و میزان غلظت آلاینده های احتمالی تعیین می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه فاز بعدی این پروژه همکاری ویژه دانشگاه علوم پزشکی را می طلبد، اظهار کرد: در این فاز آمار بیماری ها (به ویژه بیماری های خاص که می توانند نشات گرفته از عناصر آلاینده در چرخه غذایی باشند) اخذ شده و با تطبیق آن با نتایج به دست آمده می توان برخی از عوامل و منابع بیماری ها را تا حد زیادی شناسایی کرد.

وی تاکید کرد: با به دست آمدن اطلاعات حاصل از وضعیت آلاینده ها در پهنه های مختلف خوزستان می بایست یک طرح مدیریتی برای رفع آلودگی ها و حتی ممنوعیت کشت در برخی از عرصه ها یا برداشت آب ها و... تعیین و صادر کرد.

به گفته لاهیجان زاده، مطالعات اولیه با قرارداد 55 میلیون تومان آغاز شده است و اجرای فازهای بعدی طرح از جمله نمونه برداری و آنالیز نمونه ها حدود 500 تا 700 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد./س
 

برچسب ها: مطالعات ، زمین ، پزشکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.