سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ايلام/

هجوم جیرجیرک ها به شهرستان دهلران/ سم وحشره کش در داروخانه ها نایاب شد

هجوم جیرجیرک ها به شهرستان دهلران از توابع استان ایلام باعث هجوم مردم به داروخانه ها و نایاب شدن سم وحشره کش شده است.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران این روزها دمای هوای بالای 52 درجه سانتیگراد شهرستان دهلران باعث شده که بیشتر مردم از شدت گرما روزها از خانه های خود بیرون نیایند و در حصر خانگی به سر ببرند و تنها شب ها می توانند برای تنوع از منزل خارج شوند و در سطح شهر گشتی بزنند اما هجوم سیل آسای جیرجیرک ها  و ملخ ها از هفته گذشته در این شهرستان باعث شده که مردم شب ها را هم از خانه بیرون نیایند این در حالی است که اگر کسی بخواهد حتی برای لحظاتی وارد فضای باز شود، جیرجیرک ها یا ملخ ها به وی حمله می کنند و از طرفی دیگر ورود جیرجیرک ها به داخل منازل باعث شده که سر و صداي آنها در شب، آرامش و آسایش شهروندان دهلرانی را بگیرد و مردم از شب تا صبح از صدای آنها خواب نداشته باشند.

مبارزه شیمیایی برای این شبکه با توجه به گستردگی آنها امکان پذیر نیست

سعید نصرالهی معاون بهداشتی شبکه درمان و بهداشت شهرستان دهلران در گفتگو با مهر گفت: باتوجه به فرارسیدن فصل گرما این حشرات بیشتر می شوند.

وی اظهار داشت: در بررسی های که صورت گرفته این حشرات به صورت دست جمعی از سمت استان خوزستان به شهرستان دهلران هجوم آورده اند.

وی افزود: جیرجیرک ها درطول روز به داخل چاله ها و شکافها می روند و شب هنگام خنک شدن هوا بیرون می آیند.

مغاون مرکز بهداشت و درمان شهرستان دهلران تصریح کرد: مبارزه شیمیایی برای این شبکه با توجه به گستردگی آنها امکان پذیر نیست.

وی ضمن توصیه به شهروندان گفت: برای جلوگیری از ورود این حشرات، مردم برای در ورودی منازل خود از توری استفاده کنند و تمام شکاف هایی که احساس می کنند باعث ورود این حشرات به منزل می شود با توری یا... ببندند و از ورود آنها جلوگیری کنند.

نصرالهی گفت: باتوجه به فصل گرما و وجود بیماری های عفونی و گوارشی و از همه مهمتر وبا، مردم موازین بهداشتی را رعایت کنند و اگر احساس می کنند که این حشرات با ظروف منازل آنها تماس داشته اند حتما آنها را شستشو بدهند تا از بروز بیماری جلوگیری شود.

وی گفت: شورای سلامت امروز با حضور اعضا در محل فرمانداری در این خصوص جلسه دارد.

شبکه بهداشت هرچه سریع تر اقدام به سم پاشی جنوب شهر کند

کیانوش شادی وند رئیس اداره محیط زیست شهرستان دهلران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شرایط اقلیمی و محیطی باعث شده این حشرات به شهر هجوم بیاورند.

وی گفت: شرایط آب هوایی و گرمای شدید شهرستان باعث شده پرندگان حشره خوار که در سطح منطقه وجود داشته اند از بین بروند و همین باعث شده بستر برای بیشتر شدن این حشرات فراهم شود.

شادی وند بیان داشت: وجود نخاله ها در سطح شهر و شرایط اکولوژیک نیز باعث شده این جیرجیرک ها روزها در شکاف ها و نخاله های ساختمانی لانه کنند و شب به هنگام خنک شدن هوا بیرون بیایند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دهلران تصریح کرد: دمای بالای 50 درجه باعث شده شرایط به گونه ای باشد که این حشرات در شب بیشتر شوند.

وی گفت: باتوجه به اینکه فاضلاب شهری در جنوب شهر واقع شده و از طرفی به دلیل فراوانی نخاله ها، شبکه بهداشت و درمان باید هرچه سریع تر اقدام به سم پاشی جنوب شهر کند تا این حشرات به حداقل  برسند.

وی بیان داشت: متاسفانه وجود نخاله ها در سطح شهر با توجه به شرایط آب هوایی منطقه بسیار خطرناک است و شهرداری باید نسبت به جمع آوری این نخاله ها اقدام کند.

جیرجیرک ها باعث سلب آسایش خانوده ها شده اند

ناصر اسماعیلی یکی از شهروندا ن دهلرانی در این خصوص گفت: در چند روز گذشته وجود جیرجیرک ها باعث شده آسایش و آرامش خانواده ام به هم بریزد.

وی گفت: تاکنون مبلغ 50 هزار تومان حشره کش خریداری کرده ام ولی متاسفانه تعداد حشرات به حدی است که حشره کش ها هم جوابگوی مقابله با آنها نیستند در عین حال باتوجه به اینکه فرزندی دو ساله دارم، نگرانی تماس فرزندم با سموم هم بر این معضل افزوده است.

وی گفت: امیدوارم مسئولین برای مقابله با این حشرات چاره اندیشی کنند.

ملکی شهروندی دیگر در این خصوص گفت: باتوجه که محل زندگی من در جنوب شهر است وجود جیر جیرک ها در آن منطقه بسیار فراوان است و می توان گفت همانند گله روی آسفالت حرکت می کنند.

وی بیان داشت: خانواده ام روزها به خاطر گرما از خانه بیرون نمی آیند و حالا هم چندین شب است که نه می توانند از خانه بیرون بیایند و از طرفی خواب راحت هم ندارند چون صدای آنها باعث آزار و اذیت و سلب آرامش خانواده ام شده است.

نایاب شدن سم حشره کش در داروخانه ها

فریدون قطبیان صاحب یکی از داروخانه های دامپزشکی در دهلران در گفتگو با مهر گفت: از روز چهارشنبه تا کنون مردم با مراجعه به داروخانه به دنبال حشره کش و سم هستند.

وی بیان داشت: هجوم مردم به داروخانه برای تهیه حشره کش و سم به قدری بوده که در این چند روز تمام حشره کش ها و سم های داروخانه  تمام شده است و مجددا اقدام به تهیه حشره کش و سم کرده ایم.

وی گفت: شهروندان هنگام استفاده ا ز حشره کش ها  و سم مواظب سلامتی خود باشند و آنها را در دسترس کودکان قرار ندهند./ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.