سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هيئت علمي فرهنگستان هنر:

نقد در دانشگاه‌هاي از وضعيت خوبي برخوردار نيست

عبدالحسين لاله درخصوص وضعيت نقد در دانشگاه‌ها گفت:متاسفانه در دانشگاه‌ها نقد از جايگاه خوبي برخوردار نيست وواحدهاي درسي كه براي دروس عمومي ارائه مي‌شوندبه مراتب بيشتر ازدروس ارائه شده درحوزه نقد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي فرهنگستان هنر، عبدالحسين لاله ، عضو هيئت علمي و رييس گروه چند رسانه‌اي فرهنگستان هنر هدف از برگزاري كارگاه‌ شش ماهه« نقد آثار نمايشي سينما، تئاتر و تلويزيون» را تقويت بنيه نقد در اين آثار بيان كرد و اظهار داشت:« هدف اصلي‌ اين كارگاه تقويت بنيه نقد در آثار نمايشي شامل تئاتر، تلويزيون و سينما است. در حقيقت ما در زمينه نقد اين آثار آنقدر دچار فقر و ضعف هستيم كه چنانكه اين كارگاه در نهادهاي مختلف همزمان نيز برگزار شود نه تنها نفي كننده يكديگر نخواهند بود بلكه كامل كننده هم نيز هستند.»

وي درخصوص ويژگي اين كارگاه تصريح كرد:« به دليل پيشينه غني كه فرهنگستان هنر در حوزه‌هاي مطالعاتي فرهنگ و هنر دارد، مي‌تواند به غناي اين كارگاه كمك كرده و از داشته‌هاي فرهنگ بومي در نقد آثار استفاده كند. به بيان ديگر آنچه امروز منتقدين به لحاظ قانون نقد به آن توجه مي‌كنند، تنها ترجمه بخشي از آن مباني نقدي است كه در غرب وجود دارد. يعني كتاب‌هاي حوزه نقد در ايران انگشت‌شمار است؛حال آنكه تعداد بسياري كتاب در حوزه نقد در غرب نوشته شده است. همچنين كيفيت منابعي كه در ايران وجود دارد به دليل شيوه ترجمه متون، داراي مطلوبيت كامل نيست. البته لازم است كه در اين كارگاه علاوه بر منابع بكر، ويژگي‌هاي فرهنگ بومي نيز مورد توجه قرار گيرد.»

لاله چگونگي برگزاري اين كارگاه‌ها را تشريح كرد و گفت:« هدف اصلي ما آموزش شيوه‌هاي نقد است و نمي‌خواهيم تئوري تدريس كنيم؛ زيرا فرض ما بر اين است كه فارغ‌التحصيلان و دانشجويان با مباني اين كار آشنا هستند. بنابر اين آن‌ها را مستقيما درگير كار عملي مي‌كنيم. به عنوان مثال جمع آوري نقدهايي كه در رابطه با سريال امام علي (ع) تاكنون منتشر شده به ما اين امكان را مي‌دهد كه نخست به هنرجويان آگاهي دهيم كه وضعيت نقد در كشور ما چگونه است و سپس نقد مطلوب را كه متاثر از فرهنگ بومي و جهاني است براي آن‌ها شرح دهيم. »

وي وضعيت نقد در دانشگاه‌ها را بسيار بغرنج دانست و افزود:« متاسفانه در دانشگاه‌ها نقد از جايگاه خوبي برخوردار نيست و واحدهاي درسي كه براي دروس عمومي ارائه مي‌شوند به مراتب بيشتر از دروس ارائه شده در حوزه نقد است. همچنين استاداني كه در اين عرصه مي‌توانند تدريس نمايند، بسيار اندكند.»

وي وضعيت نقد در كشور را چالش برانگيز و برخي اوقات بر اساس روابط عنوان كرد و افزود:« به نظر من منتقد، تعريف روشني دارد يعني او قضاوت كننده عادلي است كه قرار است آينه‌اي پيش روي هنرمند و تماشاگر قرار دهد و در اين تعامل ما ياد مي‌گيريم كه به چه اثري خوب بگوييم، ضمن آنكه هنرمند نيز به كاستي‌هاي خود واقف مي‌شود و در جهت رفع آن مي‌كوشد؛ حال آنكه اين تعريف در كشور ما صدق نمي‌كند.. چنانكه در نقدها مشاهده مي‌شود كه اثري يا به شدت ستايش شده يا برعكس به شدت سركوب مي‌شوند كه حاكي از انديشه‌ و راي و برداشت شخصي منتقد بوده و خلاف اصوليست كه در دنيا رايج است. در اينجا منتقد سعي دارد به هنرمند ارائه روش و توصيه نمايد و خود را جاي هنرمند قرار دهد؛ حال آنكه اين امر در دنياي نقد جايي ندارد و همين كاستي ‌ها اغلب، هنرمند و منتقد را به چالش مي‌كشاند كه سودي هم براي جامعه هنري نخواهد داشت.»

عبدالحسين لاله در تشريح خصوصيت يك منتقد خوب گفت:« منتقد با بررسي پيش زمينه‌هاي يك اثر بايد به تحليل درست آن بپردازد و اين امر تنها با آگاهي از فرهنگ و ادبيات بومي امكانپذير است. پايين بودن قدرت تشخيص هنرمندان از حوزه‌هاي مطالعاتي فرهنگ خود، يعني عدم شناخت زبان ناب فردوسي، حافظ، خيام، شبير خاقاني، صناعي غزنوي، مولانا و ديگران كه متعلق به فرهنگ ما هستند موجب عدم درك هنرمند خواهد شد. به عنوان مثال چنانكه اگر كسي مولانا را نشناسد نمي‌تواند به تحليل آثار كيارستمي بپردازد و يا چگونه مي‌خواهد به تحليل خانه دوست كجاست بدون شناخت سپهري دست بزند و يا شيوه آهنگيني كه بيژن مفيد و ابراهيم گلستان كه متاثر از آثار سعدي است را درك نمايد. بايد متوجه باشيم كه در دهه 60 نيستيم كه به يك سري كلي گويي بپردازيم.»

وي در زمينه ادامه اين كارگاه‌ها افزود:« فرهنگستان هنر سعي دارد تا با برگزاري سه دوره شش ماهه اين كارگاه‌ها، به تربيت نسلي از منتقدين بپردازد كه بر طبق شيوه‌هاي بنيادين به نقد آثار بپردازد تا انشاء الله بتوانيم شاهد نقد‌هايي به مراتب قوي‌تر در حوزه آثار نمايشي باشيم.»

لاله پرداخت شهريه و ارائه مدرك معتبر را راهي براي ادامه كارگاه بيان كرد و اظهار داشت:«تاكنون فرهنگستان هنر در قبال برگزاري كارگاه‌ها شهريه‌اي از هنرجويان دريافت نمي‌كرد و همين امر سبب مي‌شد تا هنرجو خود را موظف به حضور مستمر در كارگاه‌ها نداند. اما به دليل اهميت حضور هنرجو شهريه‌اي به ميزان 400 هزار تومان براي هر دوره شش ماهه دريافت مي‌شود كه پس از گذراندن سه دوره كارگاه، مدرك معتبري از سوي فرهنگستان‌هنر به وي اهداء خواهد شد.»

علاقه‌مندان با در دست داشتن دو قطعه عكس، كپي و ارائه كارت شناسايي معتبر، پرداخت شهريه مي‌توانند در اين كلاس‌ها ثبت نام نمايند.

اين كارگاه از اول مرداد تا پايان دي‌ماه سالجاري در روزهاي شنبه و دوشنبه هر هفته، ساعت 16 تا 30/18 در ساختمان مركزي فرهنگستان هنر به نشاني خيابان ولي‌عصر(عج)، پايين‌تر از تقاطع طالقاني، شماره 1552 برگزار مي‌شود./ي2
برچسب ها: نقد ، دانشگاه ، فرهنگیتان ، هنر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.