سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس انجمن داروسازان:

وزير بهداشت دولت آينده بايد اخلاق گرا باشد

میزان پرداخت از جیب مردم در برنامه پنجم توسعه ۳۰ درصد بود در حالی که در حال حاضر به ۷۵ درصد رسیده و در صورتی که اقدام فوری نشود به ۸۰ درصد می رسد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، سید حمید خویی، رئیس انجمن داروسازان دربرنامه شب گذشته در برنامه نبض افزود: در برنامه پنجم توسعه میزان پرداخت از جیب مردم ۳۰ درصد در نظر گرفته شد اما در حال حاضر این رقم به ۷۵ درصد رسیده که در صورتی که اقدام فوری صورت نگیرد به ۸۰ درصد می رسد.

وی ادامه داد: برکناری روسای دانشگاه های علوم پزشکی در هفته گذشته و تغییر مدیران وزارت بهداشت در ماه گذشته باعث خدشه دار شدن جامعه علوم پزشکی  و ناشی از سیاست زدگی است.

رئیس انجمن داروسازان اضافه کرد: روند سیاست های سال گذشته فرهنگ، اخلاق و سلامت بوده که به حاشیه رانده شده است ، همچنین وزیر باید دارای برنامه محوری، شاخص و پاسخگو باشد.

خویی اظهارداشت: بازگشت به فضای حرفه و اخلاق گرایی یکی از ویژگی های وزیر بهداشت است.

وی اظهار داشت: چالش های سلامت، مسئله سلامت، تعریف راهکارهای برون رفت بوده و وزیر باید راهکارهای خودش را در زمینه مشکلات موجود تعریف کند.

رئیس انجمن داروسازان یادآورشد: در این دولت اعتماد جامعه پزشکی خدشه دار شد، همچنین احترام جامعه پزشکی در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی باز گردد، یکی از شاخصه اصلی وزیر، مدیریت بحران در این شرایط استثنایی است که از شرایط جنگ در عرصه دارو به مراتب دشوارتر است.

خویی خاطر نشان کرد: حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران سلامت و امنیت است .

*وزرات بهداشت مورد بی مهری قرار گرفته

وزارت بهداشت و درمان یک دولت کوچک است و در طول ۳۰ سال گذشته یک بنگاه خدماتی بوده، در نظام برنامه ریزی و تحقق منابع مالی ، مورد بی مهری قرار گرفته است.

سید امیرحسین قاضی زاده،نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت بهداشت یک بنگاه اقتصادی و دارای ۴۵۰ هزار نفر پرسنل اعم از رسمی و غیر رسمی است همچنین این وزارتخانه یک سازمان بزرگ انسانی است که از کوچکترین روستاها تا پایتخت دارای تنوع خدمات است.

وی افزود: وزیری که مدیریت را برعهده می گیرد برنامه های مدونی دارد که باید دید در چارچوب قوانین است یا خیر؟ مدل های مختلف مدیریتی در کنار دیدگاه های مختلف، باید نسبت به ارائه خدمات رایگان و خصوصی شدن حوزه بهداشت و درمان عمل کند.

نماینده مردم مشهد اضافه کرد: وزارت بهداشت و درمان، ۴۵ هزار میلیارد تومان در بخش سلامت گردش مالی داشته،اعتبارات منابع بودجه، عمومی و اختصاصی آن ۱۷ میلیارد در سال است که در وزارت راه ۱۳ و آموزش و پرورش ۹ هزار میلیارد تومان.

قاضی زاده اظهار داشت: در  ۱۲ سال گذشته، طراحی دقیق از چشم انداز کلان بخش های مختلف به تصویب رسیده است،  باید دید در ۳۰ سال گذشته در حوزه وزارت بهداشت چه اتفاقاتی افتاده؟ همچنین وزیری که می آید کدام مکانیزم را دنبال می کند،

وی یادآور شد: وزیر بهداشت باید منافع مردم و منافع صنف پزشکی را مورد توجه قرار دهد.

این نماینده خاطر نشان کرد: باید منابع سلامت را افزایش داد،دولت وظیفه تامین آحاد ملت را برعهده دارد، خیلی از بیماری های صعب الاعلاج دارای هزینه یک میلیون بوده و طول عمر آن حداکثر ۳ سال است ،همچنین افزایش پیشگیری و عرضه خدمات در دستور کار وزیر جدید قرار بگیرد،  طبق تجربه۱۵ سال گذشته، باید برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع، مرکزیت های خودش را در برنامه بگذارد که در این صورت ۶۰ الی ۷۰ درصد نارضایتی مردم از بین میرود.

*مشکلات در حوزه سلامت قدیمی و ذاتی است

مشکلاتی که در حوزه سلامت بوده قدیمی و ذاتی است که باعث نارضایتی ارائه دهندگان خدمات، دولت و مجلس شده است.

ایرج حریرچی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: مشکلات در حوزه سلامت قدیمی و ذاتی است، مشکلات مدیریتی در سال های گذشته به ۳ گروه ارائه کنندگان خدمات، دولت و مجلس تقسیم می شوند که هر ۳ گروه در حال حاضر ناراضی هستند.

وی اظهار داشت: در ۳۰ سال گذشته وزرا مدام در حال تغییر بودند مگر علیرضا مرندی که در دو دولت حاضر بود. اما انتظاراتی که برآورد شده حاکی از این است که یک دیدگاه می گوید طبیب خوب، استاد خوب، وزیر خوبی بوده است یا خیر؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: دیدگاه ها در حوزه  سلامت در زمینه ارتقای سلامت، درمان محور طب خصوصی و عمومی در چهار دوره ۴ الی ۸ سال دوگانه و متناقض بوده است که می توان به اختلاف دیدگاه های دکتر لنکرانی با دکتر طریقت با دکتر وحید دستجردی ، فرهادی و پزشکیان و دیگر وزرا اشاره کرد.

حریرچی یادآور شد: سیستم مدیریت از دانش و باورداشت تشکیل شده،در مناظره های انتخاباتی ۸ کاندید به غیر از یکی دو مورد که برنامه های جدیدنوشتند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی آسیب شناسانه در ۳۰ سال گذشته حاکی از آن است که بیشتر وزرا مورد استیضاح بودند به غیر از یکی دونفر. /ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.