سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ايلام در مسير شكوفايي؛

سرمایه گذاری 27 هزار میلیارد ریالی در پتروشیمی غرب کشور

فاز نخست مجتمع پتروشیمی ایلام، به عنوان بزرگ ترین سرمایه گذاری این صنعت در غرب ایران، تابستان امسال به بهره برداری می رسد که با راه اندازی آن سالانه 460 هزار تن اتیلن، 120 هزار تن پروپیلن تولید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جواد کمری مديرعامل مجتمع پتروشيمي ایلام، با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر واحد پلی اتیلن سنگین این مجتمع ، پیش راه اندازی شده و تا ٢ ماه آینده

عملیاتی خواهد شد. این واحد که با ظرفیت ٣٠٠ هزار تن طراحی و اجرا و آخرین مراحل ساخت را سپری می کند.

وی تصریح کرد: در همين حال تمام واحدهای یوتیلیتی که شامل نیروگاه و بخش های تولید بخار و آب است تکمیل شده و به بهره برداری رسیده كه به تدریج و به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

کمری اضافه کرد: خوراک مورد نیاز واحد پل یاتیلن سنگین از طريق خط لوله اتیلن غرب که با یک انشعاب ١٣٢ کیلومتری به پتروشیمی ایلام رسیده، تامین خواهد شد و افزون بر آن، خوراک این پتروشیمی از سوی پالایشگاه گاز ایلام تامین و اتان، ال .پی.جی و میعانات گازی مورد نیاز از طریق ٣ خط لوله احداث شده وارد مجتمع پتروشیمی ایلام می شود.

کمری اظهار داشت: حدود ٢٧ هزار میلیارد ریال، کل سرمایه گذاری فازهای دوگانه پتروشیمی ایلام است و پس از سرمایه گذاری شرکت بازرگانی پتروشیمی در این طرح، روند ساخت با سرعتی مناسب در حال اجراست.

وي با بیان این که پتروشیمی ایام، بزرگ ترین سرمایه گذاری پتروشیمی در غرب کشور است، افزود: شرکت بازرگانی پتروشیمی با ٥٧ درصد سهام، بزرگ ترین سهام دار این شرکت به شمار می رود و صندوق بازنشستگی کشوری ١٧ درصد، شستا ١٧ درصد و پتروشیمی مارون ٧ درصد سهام اين مجتمع را در اختیار دارند، ضمن اين كه درصدی جزئی نیز متعلق به سهام ترجیحی کارکنان است.

وی خاطرنشان کرد: اين مجتمع در دو فاز طراحي شده؛ فاز دوم پتروشیمی ایلام، همان الفین سیزدهم است که با ظرفیت ٤٦٠ هزار تن اتیلن در سال، در صورت تامین منابع مالی تا کمتر از دو سال ساخته خواهد شد.

لازم به ذکر است، فاز اول مجتمع پتروشیمی ایلام، به عنوان بزرگ ترین سرمایه گذاری

صنعت پتروشیمی در غرب ایران، تابستان امسال به بهره برداری می رسد و به این ترتيب، مسير شكوفايي پيش روي اين استان قرار خواهد گرفت. پس از راه اندازی مجتمع پتروشیمی ایلام كه از طرح های مهر ماندگار به شمار مي رود، سالانه ٤٦٠ هزار تن اتیلن،١٢٠ هزار تن پروپیلن و ١٤٠ هزارتن بنزین پیرولیز، ٨٥ هزار تن برش های چهار کربنه و ٣٣ هزار تن نفت کوره توليد مي شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.