سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موضع گيري قاطع مرکوسور ضد آمريکا/ دستور کار نشست سران در محکومیت اقدامات تبهکارانه آمریکا و اتحادیه اروپا

چهل و پنجمین نشست سران اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی (مرکوسور) با نشست وزرای خارجه این اتحادیه درشهر مونته ویدئو پایتخت اروگوئه برگزار شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در این نشست وزرای خارجه کشورهای آمریکای لاتین دستور کار نشست سران را تهیه کردند که درآن به اقدامات تبهکارانه آمریکا و اتحادیه اروپا پرداخته شده و در سه محور ضد آنها موضعگیری شده است.

"لوئیس آلماگرو" وزیر خارجه اروگوئه که ریاست دوره ای مرکوسور را برعهده دارد، در پایان این نشست گفت: ما درمورد اقدامات جاسوسی آمریکا در منطقه آمریکای لاتین و حق قانونی اسنودن برای پناهندگی به توافق رسیدیم و با حمایت از بولیوی، تاکید کردیم توضیحات یا عذرخواهی های اتحادیه اروپا درخصوص علت لغو مجوز عبور هواپیمای اوو مورالس از حریم هوایی آنها کافی نیست.

این دستور کار در نشست سران بررسی و احتمالا تصویب خواهد شد که به معنای موضع گیری متحد و قاطع کشورهای منطقه علیه آمریکا و اروپا در ماجرای اسنودن خواهد بود. موضعی که از حمایت جنبش های اجتماعی آمریکای لاتین برخوردار است.

خولیان از سران جنبش اجتماعی آرژانتین در این زمینه گفت: جاسوسی آمریکا علیه کشورهای آمریکای لاتین محکوم و این جاسوسی بخشی از اقدامات استکبار برای درهم شکستن اراده کشورهای منطقه برای استقلال کامل از آمریکا است.

کشورهای استقلال طلب منطقه آمریکای لاتین مبتکر موضع گیری علیه آمریکا و اروپا بوده و برای اولین بار معدود کشورهای منطقه از جمله کلمبیا، شیلی و پرو نیز که هنوز در اردوگاه آمریکا قرار دارند ، از این اقدام استقبال کردند .

کشورهای آمریکای جنوبی به جز گویان و سورینام اعضای اتحادیه امریکای جنوبی (مرکوسور) هستند. مرکوسور با نیم میلیارد نفر جمعیت یکی از مهمترین اتحادیه های سیاسی و اقتصادی جهان است.

مرکوسور در ماه مارس 1991 با امضای پیمان آسونسیون در پایتخت پاراگوئه میان کشورهای جمهوری فدرال برزیل ، جمهوری آرژانتین ، جمهوری پاراگوئه و جمهوری اروگوئه پایه گذاری شد . هدف از تأسیس این نهاد دست یابی به یکپارچگی اقتصادی میان کشورهای امضا کننده پیمان از طریق ایجاد جریان آزاد کالا و خدمات در میان اعضا ، تعیین تعرفه مشترک خارجی ، قبول سیاست های مشترک بازرگانی و هماهنگی سیاست های اقتصادی کلان و منطقه ای و نیز ترویج و تشویق تجارت میان اعضا با آرمان تشکیل دادن یک بازار مشترک اقتصادی گسترده و فراگیر در قاره آمریکای جنوبی بوده است.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.