سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بزرگ‌ترين قرباني تحريم‌هاي يک‌جانبه صنعت خودروسازي ايران چه کشوري است؟

تحريم‌هاي يک‌جانبه عليه صنعت خودروسازي ايران، نه تنها تاثير چنداني بر روند کار اين صنعت ندارد، بلکه انتقاد بسياري از شرکت‌هاي خودرورسازي بزرگ جهان را هم به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ ماه گذشته( 3 ژوئن) هنگامي که ايران در آستانه برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بود، دولت آمریکا همه توان خود را برای تشدید فشارها بر ایران از طریق وضع تحریم‌های جدید به کار گرفت.

در این راستا، پس از تحریم صنعت پتروشیمی ایران، باراک اوباما با امضای فرمانی، تحریم‌هایی را به تصویب رساند که پول ملی ایران و نیز صنعت خودروسازی کشور را هدف قرار مي‌داد.

کارشناسان داخلي ايران از همان ابتدا پيش‌بيني کردند که وضع تحريم‌هاي يک‌طرفه عليه خودروسازي ايران، بسياري از کشورهاي غربي بويژه، فرانسه را که بخش اعظمي از درآمدهاي شرکت‌هاي خودروسازي آن‌ها با ايران بدست مي‌آمد متضرر خواهند شد.

پیش از این نیز ساسان قربانی - دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران - با اشاره به این موضوع تصریح کرده بود که مشکل اصلی صنعت خودرو و قطعه، نه تحریم‌های خارجی بلکه موانع و تحریم‌های ایجاد شده از سوی برخی نهادها و سازمان‌های داخلی مانند سیستم بانکی است.

هنوز امضاي باراک اوباما در تحريم صنعت خودرو سازي جمهوري اسلامي ايران خشک نشده بود، که صداي انتقاد خودروسازهاي غربي بويژه فرانسوي‌ها که وابستگي زيادي به روابط تجاري خود با ايران دارند در آمد.

رئیس کمیسیون مالی سنای فرانسه که به‌خوبي از تبعات اقتصادي تحريم‌ خودروسازي ايران بر اقتصاد بيمار فرانسه آگاهي دارد، با فاجعه‌بار توصيف کردن تحريم‌هاي آمريکا براي خودروسازي فرانسه از دولت این کشور خواست از رئیس جمهوری آمریکا بخواهد، بخش صنعت خودرو سازی فرانسه را از شمول تحریم‌ها علیه ایران معاف کند.

‌ "فیلیپ مارینی" گفت: "صنعت خودرو سازی فرانسه با توجه به اهمیت مناسباتی که با بخش صنعت خودرو سازی ایران دارد، بزرگترین قربانی این تحریم‌ها است".

مارینی افزود: ده‌ها شرکت‌هاي فرانسوی فعال در بخش خودروسازی به علت تحریم‌ها علیه ایران نمی‌توانند، قطعات و سرویس‌های خود را عرضه کنند و این سبب تعطیلی سایت‌های خودرو سازی فرانسه در کوتاه مدت خواهد شد و نتایج فاجعه انگیزی برای صنایع خودرو سازی فرانسه و بیکاری گسترده در این بخش خواهد شد.

وی افزود: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران شرکت بزرک خودرو سازی "پ اس آPSA " فرانسه را که سازنده اصلی خودروهای پژو و سیتروئن است، با مشکلات بسیار روبه رو و از فروش 400 هزار مجموعه قطعات خودرو به ایران محروم کرده است.

شايان ذکر است ایران دومین بازار عمده بین المللی شرکت فرانسوی "پ اس آPSA " در جهان است.

با وجود اينکه به گفته فیلیپ مارینی، تحريم‌هاي يک‌جانبه عليه صنعت خودروسازي ايران، موضوع اضطرار ملی فرانسه بوده و دولت‌مردان اين کشور تلاش بسياري براي رفع تحريم يا یا معاف کردن فوری فرانسه از شمول این تحریم‌های یکجانبه آمریکا انجام دادند، اما اين تحريم‌ها هفته گذشته اجرايي شد.

تحريم‌ها براي منافع صنايع و اقتصادهاي کشورهاي شريک بيشتر از کشور مورد هدف‌ هزينه‌ساز مي‌شود

فليپ مارپيني همچنين در مصاحبه‌اي که با مجله لوپوئن فرانسه داشت، به انتقاد از تحريم‌هاي يک‌جانبه عليه صنعت خودروسازي ايران پرداخت. وي در پاسخ به اينکه پژوسيتروئن نيز به دنبال همکاري‌اش با جنرال موتورز در بازار ايران تضعيف شده است گفت: اين يک شکست صنعتي واقعي است که زيان‌هاي جدي به ساختار پژوسيتروئن وارد مي‌کند.

وي گفت: ما اجازه نمي‌دهيم شرايط مشابهي براي يکي ديگر از نمادهاي اقتصاد فرانسه رخ دهد. اين تحريم‌ها حقيقتا جاي تاسف دارد. ايران بازار بزرگي است و پيامد اين تحريم‌ها مي‌تواند تبعات مهمي در پي داشته باشد. بحث ما مربوط به نوع تصميم گيري‌ها نيست اما گاهي اوقات تحريم‌ها براي منافع صنايع و اقتصادهاي کشورهاي شريک، بيشتر از کشور مورد هدف‌هزينه ساز مي‌شود.

در کنار فرانسه شرکت‌هاي کره‌اي نيز از هرگونه خرید، تامین یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در صنعت خودروسازی ایران، با برخورد شدید دولت امریکا مواجه خواهند شد.

به گزارش، شرکت‌های کره‌ای طی نامه‌های جداگانه‌ای به خودروسازان اين کشور اعلام کردند هرگونه سفارش‌گیری برای فروش قطعات انواع خودرو به ایران را از امروز، اول جولای، متوقف خواهند کرد اقدام کند.

چه کسي ضرر خواهد کرد؟

دبير انجمن قطعه‌سازان ايران در مصاحبه‌اي که اخيرا انجام داده بود، تاکيد کرد تحريم‌ها تاثير چنداني بر صنعت خودروسازي ايران نخواهند داشت.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو: تحریم تاثیری بر روند واردات خودرو به کشور نخواهد داشت زیرا قبل از آن نیز واردکننده‌ها خودروهای وارداتی را از کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس خریداری و وارد کشور می‌کردند.

وی تصریح می‌کند: در بخش تولیدات داخلی نیز هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از خودروها داخلی سازی شده‌اند. در تعداد اندکی از خودروها نیز برخی قطعات مورد نیاز را می‌توان همچنان از طریق شرکت‌های طرف قرارداد و برخی شرکت‌های واسطه‌ تهیه کرد.

در شرايطي که هم‌اکنون عمده خودروهای در حال تولید در ایران داخلی‌سازی شده و وابستگی به خارج از کشور ندارند، بايد ديد چه کسي از وضع اين تحريم‌هاي يک‌جانبه ضرر خواهد ديد؟


برچسب ها: تحریم ، خودرو ، فرانسه ، پژو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
nabil
۱۶:۵۳ ۰۹ آذر ۱۳۹۲
کم دروغ بدید