سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

اعلام نتايج رتبه بندي دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) درخصوص نتایج رتبه بندی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور گفت: این پایگاه سه سال متوالی یعنی از سال 1389 دانشگاه های کشور را براساس معیارها و شاخص های مصوب که مورد تایید ISESCO و وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی است رتبه بندی می کند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس،  

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، جعفر مهراد گفت: رتبه بندی سال 1391 همچون روش شناسی سال های قبل؛ اما در شکل ارائه اطلاعات و تنظیم جدول ها از رده بندی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور استفاده شده است.

وی بیان کرد: در این رده بندی دانشگاه های هنر، صنعتی، جامع و پژوهشگاه ها به تفکیک رتبه بندی شده است و رتبه و امتیازات هر یک از دانشگاه ها در قالب جدول های ارائه شده معنی پیدا می کند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)ادامه داد: در جداول رتبه بندی، امتیازات کلی سال های 1390 و 1391 نیز درج شده است و دانشگاه ها هر کدام به وضوح خواهند دید که در سایه تلاش و همکاری های علمی و تحقیقاتی دانشگاه ها و نیز سرمایه گذاری در حوزه آموزش عالی ، دانشگاه ها از رشد قابل توجهی برخوردار هستند.

وی افزود: همچنین این رشد حاکی از افزایش فعالیت های علمی و تحقیقاتی در حوزه های مختلف از جمله افزایش در تعداد مقالات، استنادها، اختراعات و اکتشافات و افزایش در جوایز و سایر شاخص هایی است که به نظر می رسد دانشگاه ها از معیارها و شاخص های مطرح در ISC استفاده کامل و در سه سال گذشته به این شاخص ها به دقت توجه کرده و در نتیجه به نحو چشمگیری با جا به جایی رتبه ها، جایگاه درخور توجهی را به دست آورده اند.

مهراد گفت: در بین 34 دانشگاه علوم پزشکی کشور که در رتبه بندی سال 1391 شرکت کرده بودند، دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان و مشهد به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده اند.

مهراد افزود: از مجموع 51 دانشگاه جامع وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در رتبه بندی سال 1391 شرکت کرده اند، دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد و شهید بهشتی موفق به کسب رتبه های اول تا پنجم شده اند.

وی بیان کرد: دانشگاه های صنعتی نیز به صورت جداگانه رتبه بندی شدند و در رتبه بندی سال 1391که17دانشگاه صنعتی حضور داشت، دانشگاه های صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان و صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به ترتیب در جایگاه اول تا پنجم را کسب کرده اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) ادامه داد: از مجموع دانشگاه های هنر، تنها سه دانشگاه در رتبه بندی سال1391حضور دارند که به ترتیب دانشگاه هنر تهران، هنر اصفهان و هنر اسلامی تبریز حائز رتبه های اول تا سوم هستند.

مهراد گفت: پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز جدا از دانشگاه ها رتبه بندی می شود و در مجموع 11مؤسسه پژوهشی در این رتبه بندی شرکت کردند که پژوهشگاه دانش های بنیادی، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه مواد و انرژی و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به ترتیب دارای رتبه های اول تا پنجم هستند.

به گفته مهراد در سال 1391 تاکنون دانشگاه ها و پژوهشگاه های شرکت کننده در رتبه بندی ISC به طور جدی همکاری کرده اند و در ارسال الکترونیکی اطلاعات و انتقال مدارک مستند به این سازمان از هیچ کوششی فروگذار نکردند و رابطان دانشگاه ها و پژوهشگاه ها نقش ارزنده ای در این برنامه ایفا و در زمان های مناسب درخصوص تکمیل اطلاعات اقدام کردند./س

برچسب ها: اعلام ، نتایج ، کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.