سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهي به فيلم هاي مذهبي در تاريخ سينما؛

"شانلي" با گذر از "شك" به يقين رسيد

پدر "فلين": شك مي تواند به قدرتمندي ايمان باشد.

باشگاه خبرنگاران- "جان پاتريك شانلي" در فيلم "شك" مضمون شك و عدم قطعيت را دست مايه فيلم خود قرار مي دهد تا از دل آن به نوعي واكاوي و بازنگري در اصول و سنت هاي قديمي و دست نخورده برسد. در واقع او نشان مي دهد گاهي لازم است به تمام چيزهايي كه قطعي و قابل اطمينان به نظر مي رسد، ترديد كرد تا ضعف ها و نواقص و خطاهاي آنها را يافت و برطرف و اصلاح كرد و از دل آن به يقين و اطمينان محكمتر و عميقتري دست يافت.
در واقع كل فيلم بستري براي رويارويي دو نوع انديشه مخالف در قالب جدال شخصيت پدر "فلين" و خواهر "آلويسيوس" در يك مدرسه كاتوليك است. پدر "فلين" به عنوان كشيشي آزادانديش و انعطاف پذير روش تربيت ديني خود را بر رفتار دوستانه و نزديكي به بچه ها و علاقمندي تبيين كرده است و خواهر "آلويسيوس" كه راهبه اي سخت گير و خشك است كه هنوز به تفكرات قديمي و سنتي پايبندي نشان مي دهد و به اقتدار و انضباط و ترساندن و تنبيه براي تربيت و آموزش بچه ها اعتقاد دارد و حاضر نيست به اصلاحات و روش هاي جديد در تربيت ديني دانش آموزان تن بدهد. اما اين تقابل و تضاد زماني به اوج خود مي رسد كه خواهر "آلويسيوس"، پدر "فلين" توانايي مقاومت و مبارزه با او را از دست مي دهد و مدرسه را ترك مي كند.
در نهايت وقتي به نظر مي رسد كه خواهر "آلويسيوس" برنده شده است و توانسته حقانيت خود را به اثبات برساند و همه را به درستي كار خود قانع كند، او را مي بينيم كه از يك شك عميق رنج مي برد و نسبت به روش و ديدگاه و عملكرد خود دچار ترديد بزرگي شده است. تازه معلوم مي شود پشت آن زن مقتدر و مطمئن و غيرقابل نفوذ چه شخصيت شكننده و آسيب پذيري پنهان شده است كه خود در تمام مدت تلاش كرده تا شك و ترديد و ترس و ضعف خود در ايمانش را به كمك تظاهر به يقين و اتكاي به نفس ناديده بگيرد. لحظه گريستن خواهر"آلويسيوس" و اعتراف به شكي كه او را در بر گرفته،‌ نشانه اي از تغيير و تحولي است كه مي تواند از او آدم جديدي بسازد و نگاهش را به دنيال اطرافش تفاوت بخشد./ي2

نويسنده:نزهت بادي.
منبع:ماهنامه فيلم نگار.
برچسب ها: شک ، شانلی ، سینما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.