سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا باز و بسته شدن مرز رفح برای هزارمین بار؟!

مرز رفح از روز گذشته به صورت محدود در ساعاتي از روز بازگشايي شده ولي اين باز و بسته شدن ها تا چه زمان ادامه خواهد يافت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پيش از اين مقامات مصر مرز رفح را که محل رفت و امد هزاران فلسطینیان محاصره شده در غزه به عالم خارج است، بستند و تونل ها را تخریب کردند. دلیل اصلی این اقدامات این است که پادگان ها و مراکز ارتش مصر توسط گروه های مسلح مورد هدف قرار گرفتند که منجر به کشته شدن یک سرباز مصری و زخمی شدن تعدادی دیگر شد. اما این حمله ها را مصری هاي مسلح ترتیب دادند پس گناه مردم غزه در این قضیه چیست؟

قاهره یک هفته است که شاهد درگیری های خونین و کشته شدند ده ها نفر و زخمی شدن صدها نفر است اما مقامات مصر فرودگاه قاهره را به روی رفت و آمد افراد نبستند کما اینکه مرزهای عبوری مصر با لیبی و سودان را نیز مسدود نکردند. پس قضیه چیست که از میان این همه مرزهای مشترک ، تنها رفح را می بندند؟ این اولین بار نیست که چنین سوالی را مطرح می کنیم. همه حکومت های که در مصر روی کار آمدند این سیاست را در پیش گرفتند. هم مبارک هم اخوانی ها و مرسی و هم اینک ارتش مصر، و در این بین هم فلسطینی ها حق اعتراض ندارند و هم جامعه بین المللی حق دخالت ندارد.

بسته شدن رفح یعنی جلوگیری از رفتن صدها زائر به مکه مکرمه برای ادای حج و همچنین مانع شدن بسیاری از زائرین از بازگشت به خانه هایشان و دیدار خانواده شان. فراموش نمی کنیم که علاوه بر اینها بسیاری از بیمارای از این مرز برای مداوا به دلیل نبود امکانات و تخصص های پزشکی لازم باید به مصر بروند.

به خوبی می دانیم که مقامات مصر در کودتای نظامی اخیر از ورود اسلحه و هوادارن نظام سرنگون شده مرسی به قاهره و حتی سیناء می ترسند، اما چگونه ممکن است سلاح و طرفداران نظام مرسی به قاهره راه پیدا کنند با اینکه همه تونل های بخش های مرزی تخریب شده اند و چگونه ممکن است این افراد از طریق مرزی وارد قاهره شوند که زیر نظر اطلاعات مصر است و از هر ریز و درشتی در آنجا باخبر است؟ نگرانی های امنیتی مصر را درک می کنیم اما این را هم می دانیم که فلسطینی ها احتیاجات ضروری برای تامین مواد غذایی و هیدروکربن ها و مهم تر از این ها به خدمات پزشکی و درمان به این گذرگاه نیاز دارند.

باید به مساله حقوق بشر توجه کرد و حداقل برای بیماران و درماندگان در سفر استثنائاتی قائل شد، آیا این طور نیست آقای عبدالفتاح سیسی؟!




تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.