سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مركز پژوهش‌ها منتشر كرد

کتاب «راهنمای حسابداری ملی» متعلق به سازمان ملل

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی کتاب «راهنمای حسابداری ملی، راهنمای جداول داده-ستانده» از انتشارات بخش آمار اداره امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد را ترجمه و منتشر کرد.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز پژوهش‌هاي مجلس؛  دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس کتاب «راهنمای حسابداری ملی، راهنمای جداول داده- ستانده (تهیه و تحلیل)» را از انتشارات بخش آمار اداره امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد، ترجمه و منتشر کرده است.
 
کتاب راهنمای جدول داده – ستانده به تفصیل روش تهیه جداول داده – ستانده و مسائل مربوط به آن را توضیح می‌دهد که سازمان ملل در چارچوب پشتیبانی از کاربرد نظام حساب‌های ملی سال 1993 تهیه و منتشر کرده است.
 
نظام حساب‌های ملی یک چارچوب توصیه شده از سوی سازمان ملل و مورد توافق کشورهای عضو برای تهیه حساب‌های ملی است و ابعاد و حوزه‌های بسیار وسیعی را در برمی‌گیرد که یکی از آنها جداول داده – ستانده است.
 
این کتاب جهت استفاده هرچه بیشتر از روش داده – ستانده در تحلیل‌های اقتصادی و سیاستی، مجموعه اقداماتی را برای بهنگام‌سازی، آموزش و کاربرد روش‌های داده – ستانده در حوزه مسائل اقتصادی – اجتماعی را ارائه می‌دهد.
 
جدول داده – ستانده با هدف استفاده از اطلاعات مندرج در آنها، با اهداف آماری یا تحلیل تهیه می‌شوند و چارچوبی را فراهم می‌کنند تا با آن سازگاری و یکپارچگی مجموعه آمار مربوط به جریان کالاها و خدمات کنترل شود که از منابع متعددی نظیر آمارگیری‌های رشته فعالیتی، هزینه و درآمد خانوار، سرمایه‌گذاری و آمارهای بازرگانی خارجی و ... به‌دست می‌آیند.
 
همچنین جدول داده – ستانده برای تحلیل‌های اقتصادی از ابزارهای بسیار قوی محسوب می‌شود. برخی از مهم‌ترین اهداف تحلیلی عبارتند از:
 
- تجزیه و تحلیل ساختار تقاضا، صادرات و سایر اجزای تقاضای نهایی

- تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی قیمت‌ها و بررسی آثار تغییر قیمت‌ها

- تجزیه و تحلیل نیاز به واردات

- تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری

- تجزیه و تحلیل انرژی

- تجزیه و تحلیل زیست محیطی

- تجزیه و تحلیل حساسیت

- تجزیه و تحلیل تقاضای نیروی کار
 
با وجود سابقه نسبتاً طولانی تهیه جداول داده – ستانده در ایران و با توجه به استفاده گسترده از این ابزار در تصمیم‌گیری‌های سیاستی و تحلیل‌های اقتصادی، کتاب یا دستورالعمل جامعی در این زمینه تهیه و منتشر نشده است. از این‌رو با چاپ کتاب راهنمای جداول داده – ستانده این خلاء از بین خواهد رفت و گامی در این راه برداشته می‌شود.
 
کتاب حاضر مشتمل بر 13 فصل است که در 390 صفحه منتشر شده است.
 
انتهای‌پیام/

برچسب ها: مرکز ، پژوهش ، مجلس ، انتشار ، کتاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.