سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بحران مصر و تشديد مشکلات فلسطينيان ساكن غزه

روزنامه اسرائيلي هاآرتص نوشت: ادامه ناآرامي ها در مصر خسارات انساني و اقتصادي زيادي بر نوار غزه وارد کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه هاآرتص ؛‌ مقامات مصري به دنبال بروز ناآرامي ها در صحراي سينا و از ترس اين که ممکن است فعالان حماس در حمايت از اخوان المسلمين وارد عمل شوند، گذرگاه رفح در مرز مصر و غزه را بسته اند. 

هفته گذشته به دنبال چندين روز نآارامي ارتش مصر، محمد مرسي، رئيس جمهور اين کشور را سرنگون کرد. درگيري ها بين اسلام خواهان و ارتش از آن زمان به بعد ادامه دارد و اقتصاد کشور شرايط سختي را طي مي کند. به دنبال تحولات مصر رفت و آمدهاي گذرگاه رفح به شدت محدود شد تا اين که جمعه گذشته تصميم گرفته شد اين معبر تا اطلاع ثانوي بسته شود. اکنون هزاران فلسطيني که مي خواهند به غزه بازگردند در خارج از اين باريکه گير افتاده اند. 150 نفر از آنها در قسمت مصري گذرگاه رفح هستند. 

800 نفر هم که براي زيارت به مکه رفته بودند در عربستان سعودي مانده اند. مقامات مصري به ساکنان غزه اجازه خروج از فرودگاه قاهره را نمي دهند و آنها را مجبور به بازگشت به مبدا پروازشان مي کنند. تعداد نامشخصي از فلسطينيان هم در فرودگاه قاهره گير افتاده اند. اکنون به علت بسته شدن گذرگاه رفح فلسطينياني که در خارج از منطقه کار مي کنند يا درس مي خوانند نمي توانند براي تعطيلات تابستاني به خانه باز گردند. 

ساکنان غزه مقامات سازمان آزاديبخش در قاهره را به بي کفايتي متهم مي کنند. دولت اسماعيل هنيه در غزه از مصر خواسته است اين گذرگاه را دست کم براي ساکناني که اکنون در رفح هستد اما نمي توانند از آن عبور کنند، بازگشايي کند. سه شنبه شب دولت مصر با گشايش اين معبر به مدت 48 ساعت موافقت کرد تا ساکنان غزه بتوانند به خانه هايشان بازگردند و مصري ها و خارجي هايي که در غزه هستند آنجا را ترک کنند. به بيماران نيز اجازه عبور داده مي شود.   

گزارش ها حاکي از آن است که برخي افراد با پرداخت پول از طريق تونل هاي مخفي تردد مي کنند. در دو هفته گذشته حتي پيش از سرنگوني مرسي، ارتش مصر مانع واردات سوخت و مواد ساختماني از طريق تونل ها به غزه مي شد. اما در روزهاي اخير مردم غزه از کاهش تدريجي کمبود سوخت در اين منطقه خبر مي دادند زيرا فعاليت در تونل هايي که براي قاچاق سوخت مورد استفاده قرار مي گرفتند از سر گرفته شده بود. 

تا روز دوشنبه بيمارستان ها از کمبود مازوت شاکي بودند و کارخانه ها هم از توقف فعاليت عادي خود و بروز اختلال در توزيع محصولاتشان خبر مي دادند. کارگران روزمزد بيکار شده و صف هاي طولاني در پمپ بنزين ها تشکيل شده بود.برخلاف محصولات سوختي هيچ تسهيلاتي براي مواد ساختماني در نظر گرفته نشده است. مصر هنوز هم اجازه عبور مواد ساختماني از تونل ها را نمي دهد. قيمت برخي مواد مانند سيمان درغزه به شدت افزايش يافته است.

برچسب ها: بحران ، مالی ، فلسطین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.