سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزه داران هر شب افطار ميهمان يكي از مساجد گلستان

افطاري و ميهماني گرفتن در منازل از سوي همسايه و فاميل ها به ويژه در مساجد اي مهترين آداب مردم استان گلستان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مردم استان گلستان همانند ساير نقاط كشور داراي آداب و رسوم خاصي در اين ماه هستند كه مي توان به ياري و كمك به ديگران، توجه به همنوع، پختن غذاهاي نذري، برگزاري جلسات انس با قرآن و تلاوت آيات وحي و نيز برپايي آئين هاي وژه شب هاي قدر اشاره كرد.
مردم در نقاط مختلف استان گلستان براي ورود به ماه مبارك رمضان با نظافت و غبارروبي مساجد به استقبال اين ماه مي روند و مشتاقان استفاده از معنويات اين ماه از چند روز قبل به پيشواز اين ماه مبارك رفته و روزه مي گيرند.
با آغاز ماه مبارك رمضان مسجدهاي سراسر استان عطر و بوي خاصي مي گيرند.
مسجدهاي جامع در شهرهاي مختلف استان و مسجدهاي محله نيز پذيراي شهروندان هستند.
برگزاري كلاسهاي تفسير و سخنراني هاي اهل علم در مساجد از مراسم هاي خاصي در گرگان است. افطاري دادن و ميهماني گرفتن در منازل از سوي همسايه ها و به ويژه فاميل ها و همچنين افطاري باشكوه در مساجد از مهمترين آداب مردم مسلمان در ماه مبارك رمضان بوده كه نقش مهمي در همبستگي اجتماعي ايفا مي كند.
كمك غذايي به مستمندان به ويژه مستمندان اهل محل و نزديك، هنگام عصر و قبل از افطار از سنت هاي پسنديده مردم استان گلستان بوده كه غذا به منازلشان مي برد.
در افطار خانوادگي معمولا انواع غذاهاي رايج مانند چاي، نان، پنير، مسقطي،‌ آبگوشت، فرني، خرما، سبزي، حلوا، آش، سوپ،‌ شيريني هايي مثل گوش فيل و نان پنجره اي،‌ نان كنجدي و گاهي هم سوهان عسلي، قطاب، زولبيا و باميه را تشكيل مي دهد.
يكي از رسومي كه از قديم در بين مردم اين استان رايج بوده بيدار كردن همسايه ها و اهل محل هنگام سحر و مدتي قبل از اذان صبح است.
در گذشته مردي ظرفي حلبي را در دست مي گرفت و بر آن مي كوبيد و در كوچه ها مي گردد و با ابياتي موزون مردم را به بيداري دعوت مي كرد./ي2

گزارش از مرضيه اميري.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.