سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

113 پروژه مطالعاتی عشایری در کشور در دست اجراست

مدیرکل دفتر مطالعات جامعه عشایری کشور گفت: هم اکنون 113 پروژه مطالعاتی عشایری در استان های عشایرنشین کشور در دست اجراست.

محمدرضا امینی در حاشیه بازدید از پروژه های عشایری استان چهارمحال و بختیاری افزود: از این تعداد، 69 پروژه به دفتر مطالعات جامعه عشایری کشور اختصاص دارد.
وی میزان اعتبار اختصاص یافته برای اجرای پروژه های تحقیقاتی این دفتر را، 33 میلیارد و 600 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: این اعتبار اختصاص یافته سال گذشته، به دلیل محقق نشدن بخش عمده آن و تاخیر پروژه ها، به امسال اختصاص یافت.
امینی، مطالعه بر روی موضوعاتی که افزایش بهره وری در جامعه عشایری را به دنبال دارد از محورهای اساسی طرح های مطالعاتی دانست و گفت: حدود 67 درصد از دام عشایر بهره وری و قابلیت بره زایی دارد که با اجرای طرح تحقیقاتی دفتر مطالعات امور عشایر با همکاری موسسه علوم دامی کشور برای افزایش بره گیری و چند قلوزایی در دام عشایر در دست اجراست.
وی افزود: این طرح، سال گذشته در استان های فارس، اردبیل، لرستان، کرمان و سمنان با دو میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار آغاز شده و نتایج اولیه آن مهر ماه امسال اعلام می شود.
امینی با بیان اینکه 25 درصد نیاز کشور به تولیدات دامی توسط عشایر تامین می شود، گفت: اگر با اجرای این طرح تا 10 درصد بهره وری دام عشایر افزایش یابد، تولید لبنیات و فراورده های خام دامی با حجم قابل توجهی در کشور افزایش می یابد.
مدیرکل دفتر مطالعاتی جامعه عشایری کشور، طرح تولیدات پاک و ارگانیک دام عشایر را از دیگر طرح های ملی این دفتر عنوان کرد و گفت: این طرح به صورت پایلوت در استان های چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه در دست اجراست.
محمدرضا امینی بیان داشت: این طرح به طور رسمی از سال گذشته، با 600 میلیون ریال اعتبار آغاز شده و پیش بینی می شود تا پایان شهریور ماه نتایج آن اعلام شود.
وی اجرای پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی بررسی نیازهای کوچ و معیشت نوین عشایر استان فارس را از دیگر پروژه های در دست اجرای این دفتر عنوان کرد و گفت: این طرح، امسال با 400 میلیون ریال اعتبار آغاز شده و تا پایان سال اجرا می شود.
امینی از کاهش انگیزه کوچروی جوانان عشایر خبر داد و گفت: در این طرح، نیاز عشایر به اشتغال و امکانات رفاهی تعیین و تلاش می شود خدمات متناسب با نیازها و سطح توقعات این قشر ارائه شود.
امینی افزود: طرح بررسی مسایل و مشکلات تعاونی های عشایری در پنج استان کشور را از دیگر پروژه ها دانست که امسال آغاز شده و نتایج آن تا دو ماه اینده اعلام می شود.
هم اکنون یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت عشایری در قالب 212 هزار خانوار در کشور وجود دارد که 25 درصد تولیدات پروتئینی و 35درصد تولیدات صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده اند./س
برچسب ها: پروژه ، مطالعاتی ، عشایری ، کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.