سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقاضای جنبش تمرد برای تغییر اعضای کابینه انتقالی: بيانيه رئيس جمهوري موقت مصر مصداق ديکتاتوري بود

جنبش تمرد مصر که از جریانهای اصلی عامل برکناری مرسی از قدرت بود خواستار ايجاد تغيير در فهرست دولت انتقالي مصر شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه، جنبش تمرد مصر که تظاهرات منجر به برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری را به راه انداخت روز سه شنبه ، تغییر در فهرست اعلام شده دولت انتقالی را خواستار شد.

محمد بدر سخنگوی این جنبش اعلام کرد این گروه در حال تدوین پیش نویس فهرستی از اشخاص برای پیشنهاد به دولت است. این جنبش اعلام کرد در اعلام فهرست کنونی ، طرف مشورت قرار نگرفته است .

در عین حال ائتلاف مخالفان مصری موسوم به تمرد زمانبندی ارائه شده از سوی رئیس جمهوری موقت مصر را مورد انتقاد قرار دادند و آن را دیکتاتوری خواند.

عدلی منصور رئیس جمهوری موقت مصر عصر روز سه شنبه زمانبندی انتقال حکومت را اعلام کرد. این طرح برگزاری انتخابات در شش ماه آینده را در خود دارد. اما این طرح خوشایند بسیاری از مصری ها نیست. ائتلاف مخالفان تمرد طرح ارائه شده را سرزنش کرد و آن را دیکتاتوری خواند. سونیا دریدی گزارشگر این شبکه در قاهره گفت: از نظر گروه تمرد بیانیه نخست وزیر بر پایه های نوعی دیکتاتوری جدید بنا شده است. بر اساس این طرح کمیته ای برای تنظیم متن جدید قانون اساسی ایجاد خواهد شد و این طرح در یک نظرسنجی به رای مردم گذاشته می شود. اما از نظر تمرد طرح قانون اساسی بند های محدود کننده آزادی بیان را مطابق میل اسلامخواهان حذف نخواهد کرد. این طرح به گونه ای مبهم است که اجازه برگزاری دادگاه نظامی علیه غیر نظامیان را خواهد داد. در این صورت می توان بازگشت انقلابیون به خیابان ها و تظاهرات علیه ارتش را انتظار کشید. عملکرد ارتش پس از سرنگونی حسنی مبارک مورد انتقاد انقلابیون قرار داشت. اما اتحاد ارتش و انقلابیون علیه اولین رئیس جمهوری غیر نظامی مصر دست به دست هم داده بودند، اکنون بسیار شکننده به نظر می رسد.

اخوان المسلمین نیز به طرح ارائه شده از سوی منصور معترض هستند و طرفداران خود را در ناصر سیتی در مرکز قاهره گرد هم آورده اند. دریدی گفت: بله. اخوان المسلمین طرفداران خود را به قیام دعوت کرده است. این تصمیم پس از شلیک نظامیان و پلیس به سوی تظاهرکنندگان طرفدار مرسی اتخاذ شد. عصر روز چهار شنبه تظاهراتی در قاهره آغاز شد که در آن هزاران تن از طرفداران مرسی در برابر گارد ریاست جمهوری تجمع کردند. یکی از مسئولان اخوان المسلمین اعلام کرد که این تشکل پیش از بازگشت مرسی به قدرت با نظامیان مذاکره نخواهد کرد. وی با اشاره به یکی از بزرگترین پیروزی های مسلمانان در صدر اسلام گفت: تظاهرات در ماه رمضان که از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد، ادامه خواهد داشت. اسلامخواهان قصد ندارند در برابر ارتشی را که برخی گروه های طرفدار مرسی را تروریست می نامد، عقب نشینی کنند.


برچسب ها: مصر ، تمرد ، کابینه ، تغییر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.