سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افطار مردم كردستان با فصل تغيير مي‌كند

غذاي سحري و افطار كه به زبان كردي بر بانگ كي‌گويند با توجه به فصل‌هايي كه ماه رمضان در آن واقع مي‌شود متغيير است.

"امير صادقي" مردم‌شناس به خبرنگار حوزه ميراث‌فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: مردم كردستان براي آمادگي بيشتر براي اداي فرايض اين ماه در اواخر ماه شعبان چند روزي را روزه مي‌گيرند انجام اين كار نوعي خوش‌آمدگويي ونيز آمادگي روحي و جسمي براي رمضان است.
وي افزود: در قديم از دهل و سرنا براي اعلام ماه مبارك رمضان استفاده مي‌كردند و نيز توپي به تپه‌هاي اطراف شليك مي‌كردند.
"صادقي" تصريح كرد: سحري كه در زبان كردي پاشيو گفته مي‌شود معمولا يك تا يك‌ساعت و نيم قبل از اذان صبح انجام مي‌شود.
مردم‌شناس استان كردستان بيان كرد: هم غذاي سحري و هم افطاري كه در زبان كردي به آن "بربانگ" مي‌گويند.
با توجه به فصل‌هايي كه ماه رمضان در ان واقع مي‌شود متغيير است.
وي اظهار داشت: مردم در كردستان معمولا مراسم افطاري را مفصل‌تر از سحري برگزار مي كنند و حتي در بسياري از خانواده‌ها غذاهاي باقيمانده از افطاري را در سحري مي‌خورند.
"صادقي" تصريح كرد: قبل از اذان صبح بلند‌گوي مسجد شروع به خواندن دعا و مناجات مي‌كند خواندن اين دعاها تا يك ساعت قبل از نماز ادامه مي‌يابد.
كارشناس مردم‌شناسي استان كردستان بيان كرد: هنگامي كه رمضان در تابستان واقع شود مردم به همراه غذاي سحري از دوغ و ماست نيز استفاده مي‌كنند تا عطش روزهاي گرم تابستان قابل نحمل باشد.
وي افزود: در كردستان روال براي بر اين بوده كه در مساجد بعد از نماز عصر ماموستاها شروع به سخنراني مذهبي مي‌كنند كه بيشترين موضوعات آن درباره رمضان است اين سخنراني‌ها از بلندگوي مساجد پخش مي‌شود.
"صادقي" تصريح كرد: با توجه به اينكه در شهري مانند سنندج كه نسبت به مساحت و جمعيتش بيشتري مساجد دينا را دارد حال و هواي غريبي به وجود مي‌آيد.
مردم‌شناس استان كردستان اظهار داشت: سفره افطاري با شام تفاوت دارد در سفره افطاري معمولا شربت، پنير، ماست، نوعي نان مخصوص به نام "برساق"، "نان سنگك"، "باميه"، "خرما" و "سبزي" تزيين مي‌شود.
وي افزود: در بسياري از روزهاي اين ماه مبارك خانواده‌هايي كه نذر ونيازي دارند هنگام افطاري با درست كردن نان محلي برساق و يا حلوا ان را ادا كرده و به در خانه‌ها برده و پخش مي‌كنند./ص
 
گزارش از : مرضيه اميري

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.