سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/ فرهنگسازي و تامين اعتبار ؛

پيش شرط هاي توسعه اقتصادي مراتع استان

رشد و توسعه ی اقتصادی کشور به ويژه بخش کشاورزی به منابع طبیعی تجدیدشونده مانند جنگلها، مراتع، آب و زمین وابسته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاراران زنجان،  مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان  گفت :منابع طبیعی هر کشور سرمایه ملی بوده که به نسل حاضر و آینده تعلق دارد.

اسکندری با بیان اینکه  رشد و توسعه ی اقتصادی کشور به ويژه بخش کشاورزی به منابع طبیعی تجدیدشونده مانند جنگلها، مراتع، آب و زمین وابسته است.افزود: در اين بين اهميت اقتصادى مرتع به عنوان بهترين منبع تغذيه دام‌ها ، به نوع فرآورده و ارزش فرآورده‌هايى ارتباط دارد که از آن به‌دست مى‌آيند.

 وی ادامه داد: فرآورده‌هاى مرتع شامل علوفه مرتعى و فرآورده‌هاى غيرعلوفه‌اى يا توليدات فرعى مرتع بوده و مرتعداراى نقش عمده‌اى در حفاظت از آب ، خاک و حيات ‌وحش دارند.

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان با بيان اينكه سازمان جنگلها ، مراتع و آبخيزداري كشور براي اقتصادي كردن مراتع در قالب طرح توانمندسازي جوامع محلي پيگير اين موضوع است، ادامه داد: بي شك فرهنگسازي در اين رابطه بسيار حائز اهميت بوده و اگر صرفا به شغل دامداري به مراتع نگاه شود، نمي توانيم به اهداف تعيين شده خود در مراتع برسيم.

اسكندري بر لزوم توسعه ساير توانمندي ها در مراتع استان تاكيد و با اعلام اينكه به شكل پايلوت اين طرح در حوزه آبخيز «قره تپه» اجرا مي شود، اظهار کرد: اين طرح با همكاري دانشگاه زنجان طي امضا قراردادي اجرا مي شود كه در اين رابطه تعيين كاربري ها براي اجراي طرحهاي خوشه اي از جمله گياهان دارويي، توليد و پرورش قارچ ، كرم ابريشم، نوغان داري ، زنبورداري در مقياس كوچك پياده مي شود.

 وي تاکید کرد: محصولات فرعى ريشه، ساقه، برگ و دانه گياهان مرتعى  هستندکه جنبه خوراکي، دارويى يا صنعتى دارند و در بحث گياهان مرتعى از آنها سخن به ميان آمده است.

اين مقام مسئول با بيان اينكه برخي از اين فرآورده‌ها  مي تواند علاوه بر مصارف داخلى به خارج نيز صادر ‌شوند و درآمدى را عايد کشور ‌کنند،  خاطر نشان کرد: محصولاتى مانند عسل و گزانگبين و غيره منشا مرتعى داشته و مي توانند سهم مهمي در رونق اقتصادي روستانشينان داشته باشند./س


برچسب ها: توسعه ، اقتصاد ، مراتع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.