سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختراع دو تکنسین اورژانس اراک برای تسهیل در رگ گیری بیماران

دو تکنسین اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اراک دستگاهی را برای تسهیل در رگ کیری بیماران اختراع کردند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ یکی از مخترعین این دستگاه گفت: امروزه با افزایش حساسیت هر چه بیشتر مردم در بخش سلامت و بخصوص درمان، لزوم استفاده از ابزارهای مختلف حتی در ابتدائی ترین مراحل با هدف افزایش دقت و موفقیت و ایجاد اعتماد متقابل در درمانگر و درمان شونده خود نمایی می کند.

یاسر مومنی افزود: مایع درمانی (سرم تراپی) و تزریقات داخل وریدی که خود شامل برقراری راه وریدی و تزریق دارو و مایعات به بدن می باشد از ابتدایی ترین و حیاتی ترین مراحل یاد شده می باشد.

وی اظهار داشت: در تمامی مراکز درمانی مثل آزمایشگاه ها، بیمارستانها، درمانگاه ها، مراکز بهداشت و حتی مطب پزشکان و در تمامی کیف های احیا قلبی ریوی لوازمی وجود دارد که تا به امروز جهت تسهیل رگ گیری ساخته و توسعه داده شده اند و حتی در اکثر موارد قسمت هایی با وظیفه مشخص رگ گیری، نمونه گیری از خون و یا تزریقات داخل وریدی در این مکان ها موجود است.

مخترع دستگاه گارو رگ نما بیان کرد: هم اکنون پروسه ی رگ گیری با تکیه بر مهارت فردی در مراکز مختلف انجام می شود که نیاز به مهارت در انتخاب رگ مناسب و سپس رگ گیری دارد و وسیله ای هم که در مرکز مربوطه جهت پروسه رگگیری استفاده می شود یک کمربند کش سان بوده که بالای محل رگ گیری دور اندام بسته می شود و باعث مسدود شدن رگ و جمع شدن خون در رگ و نتیجتاً برجسته شدن رگ و آماده شدن برای رگ گیری می شود.

وی ادامه داد: دستگاه گارو رگ نما که در راستای تسهیل و تسریع در امر رگ گیری ابتکار شده است با مکانیسمی نسبتاً ساده با فرآیند غیر تهاجمی باعث ایجاد وضوح بیشتر در نمایان شدن عروق سطحی پوست می شود که معمولاً در رگ گیری از آنها استفاده می شود، شده و افزایش درصد موفقیت رگ گیری را به دنبال خواهد داشت.

مومنی در پایان گفت: برای طراحی و ساخت این دستگاه از بدنه ارگونومیک قوس دار جهت تطبیق کامل روی اندام مورد نظر که در اکثر مواقع ساعد و یا بازوی فرد بیمار می باشد، استفاده شده است؛ اصلی ترین بخش این دستگاه سیستم الکترونیکی اپتیک دستگاه است که با تاباندن نور قرمز سرد از روی اندام با بکار گیری منابع نوری به نام power led (پاور ال ای دی) نصب شده روی شاخک های تنظیم شونده دستگاه و روشن شدن بافت بدن و در نتیجه دیده شدن عروق بعلت متفاوت بودن رنگ آنها در بافت می شود.

براساس این گزارش، وحیدرضا احمدی دیگر مخترع این دستگاه نیز گفت: وزن تقریبی دستگاه حدود 111 تا 151 گرم ارزیابی می شود که با توجه به مدت زمان وجود آن روی اندام (فقط زمان برقرای راه وریدی) هیچ مشکلی برای اندام ایجاد نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: این ابزار از بدنه پلیمری ساخته شده و در نتیجه بسیار سبک، کوچک و قابل حمل خواهد بود و استفاده از آن با تمهیداتی که اندیشیده شده بسیار آسان، کاربردی و مؤثر خواهد بود همچنین استفاده از آن در تمامی سنین با شرایط و آناتومی متفاوت (چاق یا لاغر) امکانپذیر است .

وی در پایان بیان کرد: از جمله مزایای این دستگاه می توان به نمایان کردن رگهای و حتی مویرگ های اندام مورد نظر، مسدود کردن رگ و ثابت کردن محل رگگیری، امکان رگگیری در محیط های کم نور، امکان رگ گیری افراد دارای پوست های تیره و روشن و قابل حمل و استفاده در آمبولانس ها در شرایط اورژانسی اشاره کرد./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
دانیال شمس
۰۲:۴۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۳
لطفا راهنمایی کنید که از کجا و چگونه میتوانم این دستگاه را خریداری کنم.با تشکر
منصور بلالی
۱۶:۵۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
بسیار عالی و مایل به تهیه یک عدد برای خرید وکنترل کیفیت