سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه صنعتی سهند:

هنوز فرایندهای بیولوژیکی در مقیاس صنعتی وارد نشده است

بهره گیری از فرایندهای بیولوژیکی در مقیاس صنعتی مؤثرترین و ارزانترن روش است ولی تاکنون در کشورمان استفاده از این فرایند در مقیاس صنعتی رایج نشده است.

سیروس ابراهیمی، مدیر مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه سهند در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران افزود: صنایع نفت و گاز در جهان به خصوص ايران كه داراي منابع عظيمي از سوخت هاي فسيلي مي باشد، از اهميت بالايي برخوردار است و متخصصان براين باورند كه روش هاي بيولوژيكي اقتصادي روش ارزيابي شده در صنايع نفت و گاز است.

وی در خصوص روشهای بیولوژیکی گفت: روشهای بیولوژیکی ایمن از نظر عملیاتی آسان با سیستم کنترل بسیار ساده و نظارت حداقل بوده و به دلیل انجام عملیات در شرایط عادی دما و فشار از لحاظ هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی مقرون به صرفه است.

ابراهیمی تکنولوژی سفید را معادل فرایندهای بیولوژیکی عنوان کرد و افزود: تصفیه جریان های گاز یا مایع حاوی h2s در پالایشگاهها و پتروشیمی ها، حذف بیولوژیکی گاز s2o از دودکش ها، حذف بیولوژیکی گاز NH3، حذف بیولوژیکی مواد نیتروژن دار از آبهای آلوده، حذف فلزات سنگین از فاضلابهای صنعتی، تولید بیوپلیمر از فاضلابهای صنعتی و ... از دستاوردهای فرآیند بیولوژیکی محسوب می شود.

ابراهیمی افزود: تا کنون 120 واحد در مقیاس صنعتی با بهره گیری از فرآیندهای بیولوژیکی راه اندازی شد، اما متأسفانه تاکنون در کشورمان استفاده از فرآیندهای بیولوژیکی در مقیاس های صنعتی رایج نشده است، لذا ایجاد دانش فنی این فناوری های نوین در کشور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد./ح

برچسب ها: بیولوژیک ، نفت ، صنعت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.