سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

آمادگی کامل برای مرمت کاروانسرای ˈگدوکˈ وجود دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از آمادگی کامل این اداره برای مرمت و بازسازی کاروانسرای ˈشاه عباسیˈ گدوک خبر داد.

ˈمسعود نصرتیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با اشاره به وضعیت کاروانسرای شاه عباسی منطقه گدوک فیروزکوه اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی استان تهران حدود 10 سال است که پیگیر مشخص شدن موضوع مالکیت این کاروانسرا است.

وی گفت: از نظر حقوقی حق مسلم این سازمان است که حداقل نسبت به مرمت این اثر باستانی اقدام کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: متاسفانه هنوز اداره کل راه و ترابری استان تهران و استان مازندران این اختلاف را بین خود حل نکرده اند و مالکیت این مکان نامشخص است.

وی خاطرنشان کرد: تقاضا داریم اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران نسبت به حل و فصل این موضوع اهتمام داشته و آن را از بلاتکلیفی درآورد.

نصرتی گفت: بلاتکلیفی مالکیت اماکن به آثار میراث فرهنگی ضربه می زند.

وی یادآور شد: در صورتی که اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران اجازه ورود به کاروانسرای شاه عباسی را صادر کند، مرمت و بازسازی آن را در حداقل زمان ممکن در دستور کار قرار خواهیم داد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به پرونده تشکیل شده در این زمینه، خواستار آن شد تا اداره کل راه و ترابری دو استان نسبت به این موضوع پاسخگو باشند.

این گزارش حاکی است؛ هم اینک این مکان تاریخی به پارکینگ ماشین آلات سنگین اداره راه و ترابری شهرستان سوادکوه تبدیل شده است.

این بنا در مسیر شاهراه ارتباطی اصفهان به مازندران و در زمان ˈشاه عباس صفویˈ برای استفاده مردم و کاروان ها احداث شده است.

نقشه این کاروانسرا مستطیل شکل و از نوع کاروانسراهای کوهستانی است که به دلیل هوای سرد منطقه کاملا سر پوشیده ساخته شده است و در داخل این کاروانسرا نیز اتاق هایی برای سکونت افراد و فضاهایی در پیرامون آن برای نگهداری حیوانات پیش بینی شده است.

این اثر به شماره 2795 و تاریخ 16 مهر ماه سال 79 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است./س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.