سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایگاه خبری هابرلر ترکيه تحليل کرد:

از کودتاي آمريکايي – انگليسي ديروز عليه دولت مصدق در ايران تا کودتاي آمريکايي – صهيونيستي امروز عليه دولت مرسي در مصر

پایگاه خبری هابرلر ترکيه در مقاله اي تحت عنوان "نگاهي به سرنگوني دولت مصدق، درک رويداد مشابه عليه دولت مرسي" به تشابه همکاري کشورهاي غربي با کودتاگران در ايران دوران مصدق و مصر دوران مرسي که به سرنگوني وي انجاميد اشاره مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری هابرلر ترکيه ؛ "ابراهيم اوزترک" نويسنده مقاله با بيان نقش سازمان هاي جاسوسي کشورهاي غربي در سرنگوني دولتهاي مستقل در طول تاريخ به تشابه سرنگوني دولت قانوني "محمد مصدق" در ايران و دولت "محمد مرسي" رييس جمهور مخلوع مصر اشاره مي کند و مي افزايد "برکناري مرسي در جريان کودتا امر جديدي نيست. اصولا همه چيز در تاريخ تکرار پذير است. اگر به نقشه ژئواستراتژيک جهان بنگريد مشاهده خواهيد کرد که ايران و مصر در قلب آسيا جاي گرفته اند. همچنين درياي مازندران و کشور افغانستان نيز در همين موقعيت قرار دارند. بيشترين ميزان نفت و گاز جهان در اين نقطه از جهان متمرکز شده است و بيشترين جريان حمل و نقل کالا و نقل و انتقال سوخت از مسير کانال سوئز در مصر و تنگه هرمز در خليج فارس صورت مي گيرد."  

نويسنده با اشاره به توطئه کشورهاي غربي در استثمار و چپاول کشورهاي اسلامي مي افزايد "برنامه ريزي هاي انجام شده براي چپاول منابع عظيم و ثروت هاي جهان اسلام توسط کشورهاي غربي از اواخر قرن نوزدهم ميلادي آغاز شد. اين کشورها غارت منابع نواحي تحت قلمروي خلافت وقت عثماني از ناحيه حجاز در عربستان سعودي و از تنگه هرمز در خليج فارس تا درياي عرب و کانال سوئز را در نظر داشتند. کانالي سوئزي که به درياي سرخ و اقيانوس هاي آزاد راه دارد." 

نويسنده در ادامه با اشاره به مزيت هاي منطقه خاورميانه نسبت به ساير مناطق جهان اشاره دارد که همين مسئله موجب طمع ورزي کشورهاي غربي براي سلطه گري بر کشورهاي اسلامي شده است و در اين باره مي افزايد "مسيرهاي ارتباطي کشورهاي خاورميانه بسيار کوتاه تر از مسيرهاي بديل آنان در نقاط ديگر جهان است. از همين رو قدرتهاي امپرياليست غربي توجه ويژه اي به اين منطقه داشته اند و همواره تلاش کرده اند تا کنترل آن ناحيه از جهان را در اختيار گيرند. در اين ميان مي توانيم به عربستان سعودي بعنوان يکي از مهم ترين توليد کنندگان نفت در منطقه و داراي ذخاير عظيم نقتي در جهان اشاره کرد. به همان نسبت نيز کشور مصر از موقعيت ژئواستراتژيک حساسي برخوردار است. ايران نيز همين موقعيت را دارا مي باشد." 

نويسنده در مقاله خود با اشاره به سرنگوني دولت قانوني "محمد مصدق" با برنامه ريزي سازمان سيا و دولت انگليس و مشابهت آن با برکنار نمودن "محمد مرسي" رييس جمهور مخلوع مصر از قدرت مي افزايد "براي آنکه متوجه شويم در مصر امروز چه روي داده باید به داستان حيات سياسي رهبران جهان سوم از جمله "محمد مصدق" نخست وزير پيشين ايران، "جمال عبدالناصر" رهبر پيشين کشور مصر، "عدنان مندرز" نخست وزير پيشين ترکيه در دهه هاي 50 و 60 ميلادي بنگريم.

بگذاريد به چگونگي سرنگوني دولت مصدق توجه کنيم. وي حقوقداني برجسته و سياستمداري کاردان بود که طبق قانون اساسي وقت ايران به مقام نخست وزيري رسيد و در فاصله سالهاي 1951 تا 1953 ميلادي به خدمت پرداخت. دولت وي در نهايت در جريان کودتايي آمريکايي – انگليسي و با همکاري دستگاههاي اطلاعاتي آمريکا (سيا) و انگليس (ام آي سيکس) سرنگون شد. دولت وي در طول مورد زمامداري اش اصلاحات اجتماعي و سياسي گسترده اي را بعمل آورد که به نفع اکثريت مردم ايران بود. ملي شدن صنعت نفت يکي از اقدامات مهم دولت مصدق در زمان زمامداري اش بود.

 پيش از اين پول حاصل از استخراج منابع نفتي ايران از آن شرکت نفت انگليسي "بريتيش پتروليوم" مي شد که از سال 1913 فعاليت خود را در ايران آغاز کرده بود. مقاومت دولت مصدق در مقابل انگليس موجبات هراس کشوهراي غربي را فراهم آورد و در نهايت منجر به کودتاي 19 اوت سال 1953 دولتهاي آمريکا و انگليس عليه وي و دولتش شد. عمليات موسوم به "آژاکس" با هماهنگي دستگاههاي اطلاعاتي آمريکا و انگليس و با عامليت ارتش آن زمان حکومت پهلوي در ايران اجرايي شد. محمدرضا پهلوي شاه مخلوع ايران پس از اين حادثه از ايتاليا به ايران بازگشت و آمريکايي ها و انگليسي ها بار ديگر کنترل خود بر منابع نفتي ايران را اعمال کردند." 

نويسنده با اشاره به تشابه کودتاي آمريکايي – انگليسي عليه دولت مصدق در ايران و کودتاي آمريکايي – صهيونيستي عليه دولت مرسي در مصر مي افزايد "مصدق پس از برکناري از قدرت به مدت سه سال بازداشت شد و تا زمان فوتش در حبس نگه داشته شد. نکته جالب آنکه همين سناريو در مصر نيز در حال تکرار است. براي درک بهتر ماجرا باید با دقت رويدادهاي تاريخي را مورد بررسي و ارزيابي قرار دهيم." 

برچسب ها: آمریکا ، مصدق ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.