سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

صادرات 40 میلیون دلار کالا از شهرک شهید سلیمی آذربایجان شرقی

مدیرعامل شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی گفت: در سه ماه نخست سالجاری 40 میلیون دلار کالای تولید شده در شهرک شهید سلیمی استان از گمرک این شهرک صادر شده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، عسگری در جمع خبرنگاران میزان کالاهای صادر شده در این مدت را از نظر وزن بیش از 18 هزار تن اعلام کرد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که پارسال 40 هزار تن کالا به ارزش 100 میلیون دلار از این گمرک صادر شده بود.

عسگری با بیان اینکه هشت هزار و 500 واحد صنعتی در آذربایجان شرقی فعال است، یادآوری کرد: این میزان 10 درصد صنایع کشور را شامل می شود که هفت هزار و 500 واحد آن در شهرک های صنعتی استان مستقر هستند.

وی با اشاره به پیشینه آذربایجان شرقی در زمینه صنعت و تجارت گفت: این استان از گذشته های بسیار دور قطب بزرگ صنعت و تجارت کشور به شمار بوده و امروز نیز در این زمینه مستثنی نیست.

عسگری گفت: 50 شهرک و ناحیه صنعتی در آذربایجان شرقی ایجاد شده که 36 مورد از آنها فعال است.

وی افزود: در آینده نزدیک واحدهای صنعتی استان با ارایه شرایط ویژه در داخل شهرک های صنعتی مستقر خواهد شد.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای تحقق حماسه اقتصادی اظهار کرد: برای این منظور روند احداث شهرک صنعتی بعثت به عنوان بزرگترن شهرک صنعتی غرب آسیا به مساحت 10 هزار و 800 هکتار با شتاب بیشتری دنبال می شود.

مدیرعامل شهرک های صنعتی استان ادامه داد: در روز بعثت پیامبر اعظم (ص) عملیات اجرایی 100 هکتار از این شهرک آغاز و برنامه ریزی برای 400 هکتار نیز صورت گرفت.

عسگری گفت: در این چارچوب همکاری و حمایت روسای کمیسیون های صنایع و معادن و اقتصادی مجلس شورای اسلامی راهگشای بسیاری از مشکلات بوده و موجب شتاب گرفتن فرایند عملیاتی این شهرک صنعتی شده است.

وی با اشاره به اهمیت شهرک صنعت شهید سلیمی اظهارکرد: این شهرک بزرگترین شهرک صنعتی شمالغرب کشور است که در آن 520 واحد صنعتی فعالیت می کنند.

عسگری با اشاره به اهمیت تامین زیرساخت ها برای شهرک های صنعتی، تاکید کرد: مشکلی در زمینه تامین زیرساخت ها وجود ندارد و خود را در مقابل خواست متقاضیان متعهد و مسوول می دانیم.

وی ادامه داد: شکل گیری صنعت و تولید از شهرک های صنعتی آغاز می شود و این موضوع بر توجه ویژه به تامین زیرساخت ها و اختصاص اعتبارات بیشتر به این حوزه می افزاید.

عسگری با اشاره به فعالیت گسترده و قابل توجه مسوولان شهرک های صنعتی استان در زمینه توسعه و واگذاری زمین های شهرک های صنعتی، گفت: در سه ماه نخست سال گذشته هشت هزار هکتار از زمین های شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی واگذار شد که این میزان در مدت مشابه امسال به بیش از 25 هکتار افزایش یافت.

وی ادامه داد: این موضوع نشان از عملکرد مثبت شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی و افزایش علاقمندی سرمایه گذاران برای حضور در این استان دارد.

عسگری تاکید کرد: آذربایجان شرقی با داشتن ظرفیت ها و شرایط خوب منطقه ای و صنعتی از استان های قابل توجه با شرایط منحصر به فرد برای سرمایه گذاری است.

وی وجود شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی را نمونه خوبی برای این منظور عنوان و اضافه کرد: این شهرک تنها نمونه شهرک صنعتی سرمایه گذاران خارجی در کشور است که با استقبال خوب کشورهای دیگر مواجه شد.

عسگری با بیان اینکه بیش از 40 سرمایه گذار خارجی در این شهرک سرمایه گذاری کرده اند، افزود: پیش بینی می شود بیش از 700 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این شهرک صورت گرفته باشد.

عسگری با بیان اینکه سرمایه گذاران بسیاری از کشورهای مختلف جهان پیشنهاد سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی را داشته اند، اظهار کرد: شهرک بزرگ صنعتی بعثت نمونه توسعه یافته شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی خواهد بود و مشکلی در زمینه جذب سرمایه گذاران نخواهیم داشت.

مدیرعامل شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی با اشاره به جدیت مسوولان این نهاد برای عملیاتی شدن قراردادهای فی ما بین با سرمایه گذاران و صنعتگران گفت: با توجه به اینکه زمین شهرک های صنعتی با نرخ دولتی در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد در صورت عملی نشدن تعهدات سرمایه گذاران، قرارداد زمین های ارایه شده فسخ و زمین ها در اختیار سرمایه گذاران جدید قرار می گیرد.

عسگری ادامه داد: در این زمینه قرارداد 40 هکتار از زمین های شهرک های صنعتی استان در سال گذشته فسخ و در اختیار سرمایه گذاران جدید قرار گرفت.

وی بیشترین مشکل صنعتگران فعال در شهرک های صنعتی استان را کمبود سرمایه در گردش عنوان و اضافه کرد: با این وجود در سال گذشته نسبت به سال 90 بیش از 20 درصد کاهش اخراجی کارگران از واحدهای صنعتی را داشتیم.

عسگری تکمیل و تامین کامل زیرساخت های شهرک های صنعتی استان را رویکرد اصلی شرکت در سالجاری اعلام کرد و افزود: تمام نواقص و مشکلات موجود در این زمینه احصاء شده و در نشست هایی که با نمایندگان مجلس، فرمانداران و مسوولان ذیربط داشتیم مشکلات بررسی و راهکار ارایه شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته 140 میلیارد ریال از محل کمک های فنی و اعتباری و 40 میلیارد ریال نیز از بابت طرح های تعمیر و بازسازی پرداخت شده است/س

برچسب ها: صادرات ، کالا ، سلیمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.