سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محمدرضا يوسفي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نگاه به ادبيات کودک و نوجوان نگاهي قرون وسطايي است

نگاه به ادبيات کودک و نوجوان با توجه نداشتن ديدي مدرن به اين حوزه هنوز قرون وسطايي است.

محمدرضا يوسفي نويسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: ادبيات کودک و بخشهاي فرهنگي وابسته به ‌آن به جايگاه خود کودک و حقوق او در هر کشور متکي است به طوريکه در هر کشور هر چقدر به کودک اهميت دهند به همان اندازه به حقوق و شئونات وابسته به او هم بهاء داده مي شود.
وي ادامه داد: از آنجا که در کشور ما به حقوق کودک با نگاه قرون وسطايي توجه مي شود و نگاهي مدرن وجود ندارد و حقوقي به موازات همين نگاه براي کودک در نظر گرفته مي شود.
يوسفي با اشاره به عضويت ايران در کنفدراسيون حقوق کودک عنوان کرد: ايران با توجه به اينکه عضو کنوانسيون حقوق کودک است بايد بسيار دقيق در اين راستا فعاليت کند ولي متاسفانه فقط عضويت را دارد  و مفاد اين کنوانسيون را اجرا نمي‌کند.
اين نويسنده کودک همچنان ادامه داد: مشکلات ديگري که در راستاي حقوق کودک و نوجوان مطرح است ناشي از عملکرد غلط ارگانهايي چون آموزش و پرورش ماست که معلم محور است و هيچ فرهنگ سازي در جهت مطالعه کتاب براي افراد از ابتداي مقطع تحصيلي ايجاد نمي کند و فقط به کتاب هاي کمک درسي اکتفا کرده است.
وي افزود: بنابراين جريانات ذکر شده ادبيات کودک و نوجوان ما نيز تاثير پذيرفته و روزگار ناخوشايندي را هم اکنون طي مي کند.
يوسفي در خصوص تيراژ پايين کتابها و عواملي چون مشکلات توزيع و تاثير آنها در حوزه ادبيات کودک و نوجوان و بي رغبتي نويسندگان به اين عرصه تصريح کرد: هم اکنون آنچه مشاهده مي شود تيراژ پايين کتابهاست تا جايي که به 500 نسخه هم رسيده است و در بررسي آمار تيراژ کتابها بايد ناشران خصوصي را معيار قرار داد. چرا که ناشران دولتي به دليل اينکه امکانات پخش و توزيع مساعدي دارند به ادبيات کودک و نوجوان به معناي يک وسيله براي پرداختن به کودک عمل مي‌کند بنابراين مشکل توزيع از مشکلات اصلي در حوزه کودک و نوجوان است.
وي به عنوا پيشنهادي براي بهبود عرصه ادبيات کودک و نوجوان بيان کرد: در شرايط فعلي فقط به آرزوهاي کوچک بسنده مي‌کنيم و انتظار داريم مديريت ها فرهنگي باشد و افرادي که به عنوان مسئول و مدير فرهنگي انتخاب مي شود دغدغه کودک و نوجوان را داشته باشند و براساس گزينش هاي فرهنگي انتخاب شوند./ي2
برچسب ها: یوسفی ، ادبیات ، کودک ، نوبسنده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.