سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان /

فصل گرما را با نوشیدنی های دلچسب تجربه کنیم

ایرانیان از گذشته در روزهای گرم تابستان نوشیدنی های گوارایی تهیه می کردند که علاوه بر رفع تشنگی خواص دارویی نیز داشتند .

این روز ها که گرمای هوا در بیشتر نقاط کشور مردم را کلافه کرده ، نوشیدن یک لیوان آب خنک بسیار گوارا و دلچسب است ، البته نوشیدن آب به یک لیوان خلاصه نمی شود و چه بهتر که این آب طعم دار باشد و جلوی عطش را بگیرد .

مردم ایران از قدیم از شربت هایی استفاده می کردند که تا به امروز نیز رایج است .

یکی از شربت‌هایی که در فصل گرم مصرف می شود، شربت آب‌لیمو است .

دستیار تخصصی طب سنتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، آبلیمو را دارای خواص آنتی اکسیدانی دانست و گفت : آبلیمو صفرا بر است و از خارش های پوستی جلوگیری می کند.

  تاج الدینی تصریح کرد : این نوشیدنی علاوه بر ایجاد شادابی و نشاط ، تب بر نیز هست .

شربت دیگری که خاصیت ضد عطش و گرمازدگی دارد، خاکشیر است ، روی دانه ی آن موادی به نام لعاب وجود دارد و لعاب می‌تواند چند برابر وزن خود آب جذب کند .

وی با اشاره به اینکه خاکشیر طبیعتی گرم دارد ، مقوی معده ، اشتها آور ، ملین وچاق کننده است ، تصریح کرد : کسانی که دوست دارند چهره ای نیکو داشته باشند خاکشیر مصرف کنند. .

نباید فراموش کرد که هر دانه خوراکی که مانند خاکشیر لعاب داشته باشد، می‌تواند به همین شکل عمل و کمبود آب بدن را جبران کند یکی از این دانه ها تخم شربتی است .

جالب است بدانید که تخم شربتی دانه گیاه ریحان است. این دانه‌ها درشت‌تر از خاکشیر و سیاه رنگ هستند .

دستیار تخصصی طب سنتی گفت : این نوشیدنی برطرف کننده التهابات گوارشی و ادراری است .

ایرانیان در صنعت اسانس گیری از گیاهان نیز تبحر خاصی دارند یکی از این اسانس ها بیدمشک است که علاوه بر ضد عطش بودن، خاصیت آرام‌بخشی و تقویت قلب نیز دارد .

و در نهایت گلاب که به برخی محصولات مثل فالوده کرمانی و بستنی ها اضافه می شود این مایع در پیشگیری از عطش و گرمازدگی هم موثر است .

وی یاد آور شد : گلاب مقوی اعصاب است .

غیر از این نوشیدنی ها ، در فصل تابستان از بقیه میوه‌ها هم برای تأمین آب بدن می‌توان کمک گرفت. طالبی، خربزه و هندوانه مانع گرمازدگی و عطش می شوند و آلبالو، هلو و آناناس هم از میوه‌هایی هستند که به شکل طبیعی و نیز به شکل عصاره و رقیق‌شده می‌توانند در روزهای گرم تابستان مفید باشند ./س

گزارش از حمیده یزدی نژاد

برچسب ها: نوشیدنی ، سنتی ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.