سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی:

پس از 17 سال تاخیر پزشک خانواده باید اجرایی شود / گايد لاين جزء لاینفک ارائه خدمت است

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم اجرای طرح پزشک خانواده را از مسئولان کشور مطالبه کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر محمد حسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت با حضور در برنامه پایش شبکه يك سیما به بررسی اقتصاد نظام سلامت پرداخت و گفت: بحث سلامت کشور به لحاظ اقتصادی تبدیل به یک ظرفی شده که عملا کف ندارد و در حالت فعلی هر چی مضروب وارد شود آن بهره وری لازم که مردم باید از آن بهره مند شوند را ندارد .

وی با بیان اینکه معمولا دنیا معتقد است هر چه قدر اعتبار بحث بهداشت و درمان بیشتر باشد آن هزینه نیست بلکه سرمایه گذاري است افزود: اصولا اعتبارات بهداشت و درمان کمبود جهان شمول است، بدین معنی که حتی گران ترین کشورها قادر نیستند تمامی منابع مورد نیاز این حوزه را تامین کنند.

وی ادامه داد: این کمبود اعتبارات جهان شمول در واقع تکلیف می کند به مدیران سلامت که از امکانات و اعتبارات موجود حداکثر استفاده را ببرند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بخش سلامت تنها بخشی است که آمادگی کامل برای پاسخ دهی به نیاز مردم را دارد اظهار داشت: کشور ایران پس از انقلاب اسلامی در بخش سلامت در همه ابعاد به طور معجزه آسایی پیشرفت داشته است به طوریکه در منابع انسانی بیش از 120 هزار پزشک ، 200 هزار پیراپزشک و 70 هزار پزشک عمومی تربیت کرده ایم همچنین از نظر امکانات و منابع مشکلی وجود ندارد.

دکتر طریقت منفرد ادامه داد: همچنین در کنار این پیشرفت های معجزه آسا ما پیشرفت علمی و تکنیکی به مراتب  کشورهای مشابه کرده ایم .

مدیریت فرابخشی، مهمترین نیاز کشور است

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در جهان زمانی که همه جا نسبت به نیازها کمبود داشته باشند بحث هزینه کرد منابع محدود را برای خواسته های منابع نامحدود اصل قرار می دهند گفت: در بخش بهداشت و درمان باید توجه داشته باشیم که مهمترین نیاز کشور مدیریت فرابخشی است.

دکتر طریقت منفرد با بیان اینکه وقتی منابع محدود است باید در مصارف اولویت ها را قرار دهیم افزود: اگر بخش بهداشت و درمان را به درختی تشبیه کنیم بدنه آن طب عمومی و شاخ و برگ هایش تخصص ها است و اگر درختی بدنه نداشته باشد قطعا ضعیف عمل خواهد کرد.

پزشکان عمومی از جایگاه اجتماعی برخوردار نیستند

وزیر بهداشت طب عمومی و مراقبت های اولیه را از اصول اساسی نظام سلامت دانست و گفت: در حال حاضر طب عمومی از جایگاه اقتصادی و اجتماعی مناسبی برخوردار نیستند به طوریکه مردم به دلیل نبود بستر سازی های فرهنگی به پزشک عمومی اقبال ندارند.

دکتر طریقت منفرد با بیان اینکه با استعداد ترین جوانان کشور تمایل تحصیل در رشته های پزشکی را دارند گفت: خوشبختانه روز یکشنبه 16 تیر ماه در عالی ترین مرجع علمی و قانونی کشور مصوب شد که پزشکان عمومی به عنوان پزشکان خانواده در حین خدمت آموزش های مجازی ببینند تا بتوانند به كسب تخصص بپردازند.

وی با بیان اینکه در دنیا پزشک عمومی از ابتدا به عنوان پزشک خانواده فعالیت می کند، ادامه داد: پزشکان عمومی دائما در حال آموزش هستند و به عنصر با تجربه علمی ثمر بخشی تبدیل می شوند.

 وزیر بهداشت با بیان اینکه براساس قانون، بیمه را باید به شکل ارزان مد نظر قراردهیم، افزود: بیمه باید متناسب با ورودی،خروجی هم داشته باشد و فراهم کننده خدمت نیز باید تعریف شود و بیمه برای نظارت به روند فعالیتش باید راهنما داشته باشد.

 راهنمای درمان جزو لاینفک ارائه خدمات است

 وزیر بهداشت در ادامه راهنمای درمان را جزو لاینفک ارائه خدمات دانست و گفت: در پنج ماهه گذشته به كمك  دانشکده ها راهنمای درمان مشخص شده است و 100 الی 80 درصد نیازها را پوشش می دهد بدین معنا که راهنمای درمان مشخص می کند که پزشک چه خدمتی را با کد کیفیت، فرایند و مشخصاتی باید ارائه دهد.

وی با بیان اینکه برای پزشک توان اقتصادی بیمار مهم نیست بلکه او می خواهد به بهترین نحو خدمتی را ارائه دهد، اظهار داشت: پزشک اگر دارای راهنمای درمان باشد می توان بر روی آن نظارت کرد.

 وی با بیان اینکه طی سال 91، 40 هزار میلیارد تومان در بخش بهداشت و درمان هزینه شده است گفت: از این میزان 15 هزار میلیارد تومان توسط بیمه و دولت و 25 هزار میلیارد دیگر توسط مردم پرداخت شده است، آیا مردم  از این وضعیت راضی هستند؟ بنابراین اگر نظم و ساماندهی وجود نداشته باشد 100 هزار میلیارد تومان هزینه کنیم، بهره وری لازم را نخواهیم داشت.

 مردم پزشک خانواده را مطالبه کنند

 وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 500 هزار میلیارد تومان بیمه ها بدهکار هستند گفت: اولین درخواست ها از مردم این است که خودشان منافعشان را جزو مطالبات بدانند، پزشک خانواده تنها مرجعی است که می تواند به بیماران در وهله اول کمک کند، چرا که پزشک خانواده مسئول هرفرد است و بیمارش را می شناسد، که این شناخت برای بیمار سرگردانی را کمتر می کند.

 دکتر طریقت منفرد با بیان اینکه بیمار محوری، عمل کردن براساس یک نظام پرداختن(سرانه) و داشتن راهنمای درمان را جزو الزامات پزشک خانواده دانست و افزود: پزشک خانواده باید در چارچوب سرانه مشخص شده  حرکت کند و تلاش کند تا از امانت بیمار همچون سلامتش صیانت کند، لذا بدون پزشک خانواده  اقتصاد درمان قابل جبران نیست.

وی با بیان اینکه پزشک خانواده زمانی اجرایی می شود که عزم ملی وجود داشته باشد، ادامه داد: باید قانون اجرا شود تا این طرح به سرانجام برسد، اجرای پزشک خانواده 17 سال تکلیف قانونی است و در برنامه چهارم توسعه طبق بند ماده 19 هم این طرح باید اجرا شود و از مسئولان خواهش می کنم که این طرح را در اولویت کار خود قرار دهند.


اصلاح ساختار کنونی نظام سلامت کشور
 وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال 92، دو هزار میلیارد تومان برای پزشک خانواده بودجه تعیین شده است گفت: در سامانه ای که طراحی شده ثبت نام پزشکان، ثبت قرار دادها، ویزیت پزشکان و حتی پرداخت ها به صورت کامپیوتری است.

 وی با بیان اینکه چیزی حیاتی تر و واجب تر از سلامتی برای مردم نیست، افزود: اگر تکالیف قانونی را انجام  دهیم  و ساختار کنونی را اصلاح کنیم بهداشت و درمان کشور به خاطر حمایت مردم و حاکمیت بهترین امکان پاسخگویی به مردم را دارد.

وی با بیان اینکه در بخش بهداشت و درمان دو نیاز سرپایی و بستری داریم ادامه داد: طبق آمار هر سال از هر هزار نفر 90 نفر بستری می شوند یعنی چیزی حدود 6.5 میلیون نفر که متوسط هزینه و بیماران بستری زیر یک میلیون تومان است که با این 6 میلیون بار بستری یعنی هزینه ای بالغ بر 6 هزار و 500 میلیون تومان هزینه می شود و 700 میلیون بار مراجع سرپایی زیر 10 هزار تومان هزینه داشتیم پس مشکل ما پول نیست بلکه عدم اجرای قانون است.

 قانون وزارت بهداشت در حال بازنگری است
 وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه قانون وزارت بهداشت برای سال 1334 است گفت: توسط مجلس شورای اسلامی اصلاحاتی در قانون وزارت بهداشت در حال انجام است و طبق تفاهم نامه ای قرار شد با حضور کارشناسان توانمند وزارتخانه همراه قضات به مشکلات حقوقی مردم در حوزه سلامت نیز بپردازیم.

وی در پایان اظهار داشت: مردم اگر مشکلی در حوزه سلامت دارند با شماره 1490 در میان بگذارند که این سامانه به طور شبانه روزی در حال فعالیت است./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.