سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گاردين: نقض آشکار حقوق اسنودن توسط آمريکا

مارک وايزبرات مدير موسسه تحقيات سياسي و اقتصادي و مقاله نويس روزنامه گاردين انگليس گفت آمريکا در ماجراي اسنودن مرتکب نقض جدي حقوق انساني شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رييل نيوز ؛ وايزبرات درباره امتناع برخي از کشورها در اعطاي پناهندگي به اسنودن گفت حقيقت اين است که فقط برخي از کشورهايي که وي از آنان درخواست پناهندگي کرده است، چنين درخواستي را رد کرده اند و بخش عمده اي از اين کشورها گفته اند چنين مساله را بررسي مي کنند يا در صورتي که به خاک يا سفارت اين کشور وارد شوند و چنين درخواستي را طرح کنند، آن را بررسي مي کنند. 

وي ادامه داد براي نمونه دولت اکوادور گفته است در صورتي که اسنودن به سفارت اين کشور مراجعه کند يا وارد خاک اين کشور شود و درخواست پناهندگي بدهد، اين موضوع را بررسي مي کند. با اين حال مشکلي که در اين ميان وجود دارد اين است که دولت آمريکا به صورتي غير قانوني، براي مسافرت وي مشکل تراشي مي کند. نمونه آن را نيز ديديم که در يک مورد، زماني که رئيس جمهور بوليوي در هواپيماي رياست جمهوري اين کشور در حال مسافرت بود، با وجود همه مناقشاتي که ممکن بود فرو نشاندن اين هواپيما بين کشورهاي اروپايي و آمريکاي لاتين ايجاد کند، هواپيماي وي را به زمين نشاندند و وي را مجبور کردند که به اتريش برود و اجازه عبور وي از فضاي اروپا را ندادند.

مقاله نويس گاردين گفت اين اقدام بسياري جدي است؛ البته به اندازه کشتن يک انسان زشت نيست ولي در دنياي ديپلماتيک بسيار بعيد است. براي نمونه انگليسي ها سال گذشته تهديد کردند که به سفارت اکوادور حمله مي کنند ولي اين کاري است که در صد سال گذشته هيچ سابقه اي نداشت. حتي نازي ها هم به سفارتها احترام مي گذاشتند و با کساني که به سفارت ها پناه مي بردند، کاري نداشتند. در خصوص هواپيماي يک رئيس جمهور نيز اينگونه کاري سابقه نداشت که صرف يک سوء ظن که بعدها مشخص شد نادرست است، هواپيماي رئيس جمهور يک کشور بازگردانده نمي شود.

وي تصريح کرد البته فردي که آمريکا به دنبالش هست، کسي مانند بن لادن نيست؛ فردي است که نيمي از دنيا باور دارد کاري که انجام داده است، کاري درست بود. مشکلي که اسنودن دارد اين است که آمريکا و متحدانش، ابايي در نقض قوانين بين المللي ندارند. همه اين مسائل نشان مي دهند که موضوع اسنودن تا چه اندازه جدي است. در گام اول دولت اوباما روسيه و چين را تهديد کرد و خواستار استرداد اسنودن شد. از ديگر سو ديديم که اين مساله تا چه اندازه احمقانه است زيرا حکومت هنگ کنگ در گام اول و بعد از آن دولت روسيه اين خواست را رد کردند و حتي روسيه، در برابر تهديد آمريکا، به اسنودن پيشنهاد پناهندگي مشروط داد.

وايزبرات گفت همه اين تلاش هاي دولت اوباما نشان مي دهند که بازگرداندن اسنودن براي آمريکا اولويت بسيار مهمي است و پاي آبروي آنان در ميان است. اينکه آيا همچنان مي توانند به تعيين تکليف براي کشورهاي ديگر و تعيين زمان لازم براي نقض قوانين بين المللي بپردازند يا نه. البته از ديگر سو من باور بر اين ندارم که بايد اسنودن براساس قوانين جاسوسي که وي در آمريکا به آن متهم است، محاکمه شود زيرا وي جرائمي بسيار جدي عليه مردم آمريکا را افشا کرده است که به صورتي جدي، حقوق مردم اين کشور را بر اساس قانون اساسي نقض مي کنند.

وي افزود آمريکا با منع وي به عنوان يک انسان براي اجراي حق خود براي پناهنده شدن، با ضبط گذرنامه وي و منع مسافرت و تهديد کشورهاي متحد خود براي جلوگيري از عبور وي از فضاي اين کشورها يک حق انساني عمده را نقض مي کند. با اين حال باور من اين است که اسنودن خود بايد پيش بيايد و با رسانه ها صحبت کند. زيرا وي امکان ارتباط برقرار کردن با صدها ميليون نفر را دارد و همين باعث مي شود وي را سخنگويي بسيار قهار براي کارهايي که انجام داده است، بکند. وي بهتر از هر کس ديگري در دنيا مي تواند به دولت ها توضيح دهد که چرا نبايد دستور بگير آمريکا باشند و چرا بايد با احترام به قوانين بين المللي، به وي پناهندگي بدهند.

برچسب ها: اسنودن ، آمریگا ، حقوق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.