سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"خود اشتغالي"؛ موضوعي پنهان در رشد اقتصاد کشور

خود اشتغالي نوعي اشتغال، در بخش غير مزد بگيري است که فرد شاغل با اتکا به توان شخصي خود به کارهاي توليدي و خدماتي و در نتيجه کسب درآمد مي‌پردازد.

ابوالفضل شاه آبادي عضو هيات علمي دانشکده اقتصاد دانشگاه بوعلي سينا در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص خود اشتغالي و تاثير آن بر رشد اقتصاد کشور اظهار داشت: خوداشتغالي نوعي اشتغال در بخش غير مزد بگيري است که فرد شاغل با اتکا به توان شخصي، ابتکار و خلاقيت خود به کارهاي توليدي و خدماتي و در نتيجه کسب درآمد مي‌پردازد.

وي در ادامه افزود: بخش خود اشتغالي در اقتصاد فرد را به تدريج آماده کسب توانايي‌هاي لازم براي ورود به بازارهاي بزرگ‌تر و گسترده‌تر مي‌کند.

در نتيجه مي‌توان خود اشتغالي را زمينه ساز رشد اشتغال آزاد و نهايتا رشد شاخص اقتصاد کشور در نظر گرفت.

اين کارشناس اقتصادي در تعريف خوداشتغالي گفت: خوداشتغالي هر نوع فعاليت توليدي و خدماتي مولد ارزش‌هاي اقتصادي در بخش غير مزد بگيري را شامل مي‌شود.

بنابراين تمام مشاغل موجود در بخش غير مزدبگيري شامل تمام افرادي که در زمينه‌هاي صنعتي، کشاورزي و مشاغل ديگر براي خود کار مي‌کنند، در محدوده فعاليت‌هاي خود اشتغالي قرار دارند.

شاه آبادي بازار کار را به دليل تاثير پذيري و تاثير گذاري از ساير بازارهاي اقتصادي به عنوان عامل مهم در اقتصاد دانست و گفت: طي دهه اخير عرضه نيروي کار بر تقاضاي آن فزوني داشته و اين شکاف به تدريج افزايش يافته است، که نتيجه آن بحران بي‌کاري است.

وي ادامه داد: بر همين اساس برنامه‌هاي خوداشتغالي يکي از مقولات مهم در چارچوب سياست‌هاي بازار کار مدنظر بيشتر کشورهاي جهان قرار گرفته است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: اشتغال ، شاخص ، فعالیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.