سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

سالانه 180 تا 230 نفر در استان به تب مالت مبتلا می‌شوند

كارشناس پيشگيري از بيماري‌هاي مشترك انسان و دام استان چهارمحال و بختياري گفت: سالانه ۱۸۰ تا ۲۳۰نفر در اين استان به تب مالت مبتلا می‌شوند.

سید رضا موسویان افزود: از فصل اردیبهشت تا شهریورماه با ورود عشایر به استان چهارمحال و بختیاری، آمار مبتلایان به تب مالت در این استان به بیشترین حد خود می‌رسد.
وي با اشاره به شروع فصل گرما و احتمال افزایش بروز بیماری تب مالت در استان افزود: تب مالت یکی از بیماری‌های واگیردار مشترک بین انسان و دام است که از حیوانات مهره ‌دار به انسان منتقل می‌شود.
وی گفت: عامل این بیماری یک باکتری داخل سلولی است که بیمار مبتلا، در یک دوره هشت هفته‌ای درمان می‌شود، این درحالی است که در صورت عدم درمان کامل، ممکن است بیماری به سوی مزمن شدن سیر پیدا کند.
موسویان با بیان اینکه تب مالت پنج نوع سگی، گاوی، خوکی، بزی و موشی دارد گفت: شایع‌ترین نوع تب مالت، گاوی است، درحالی که شدیدترین نوع آن بزی است.
وی علائم خاص این بیماری در انسان را تب، تعریق شدید با بوی شبیه کاه، درد عضلات و احساس خستگی و کوفتگی بدن دانست و افزود: تب مالت در دام باعث کاهش شیر، سقط جنین و لاغر شدن دام می شود در حالی که جفت و جنین سقط شده دام، برای افرادی که با آن تماس دارند، به شدت ایجاد آلودگی می‌کند.
موسویان خاطرنشان کرد: فرآورده‌های خام چون شیر و گوشت دام‌های مبتلا قابل مصرف هستند و شیر را باید ۱۵ دقیقه بعد از به جوش آمدن همچنان جوشاند و گوشت بايد به خوبی پخته شود./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.