سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فراخوان مخالفان و موافقان مرسی برای برگزاری تظاهرات

در حالي که رهبر اخوان المسلمين اعلام کرد تا زمان بازگشت محمد مرسي به ميان طرفدارانش آنها در خيابان ها باقي خواهند ماند، جنبش نجات ملي نيز از مردم خواست براي دفاع از انقلابشان در خيابان ها تجمع کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجدید ؛ مصر عرصه رويارويي و درگيري بود. در ميدان ها و خيابان هاي شهرهاي مختلف مصر دو گروه طرفدار و مخالف محمد مرسي تظاهرات کردند.به گزارش اين شبکه، در حالي که مخالفان گروه اخوان المسلمين در ميدان التحرير و اطراف کاخ رياست جمهوري الاتحاديه تجمع و از ارتش و نيروهاي مسلح تشکر مي کردند، حاميان اخوان المسلمين در اطراف مسجد «رابعه العدويه» در شرق قاهره، اطراف دانشگاه قاهره و در برابر مقر گارد رياست جمهوري تجمع کردند.

خبرنگار اين شبکه افزود: احمد الطيب، شيخ الازهر، خواستار آزادي محمد مرسي و پخش برنامه هاي شبکه هاي تلويزيوني ديني شد. در همين حال، گروه اخوان المسلمين خبرها درخصوص بازداشت محمد بديع، رهبر اخوان المسلمين و عصام العريان از رهبران اين گروه را تکذيب کرد.محمد بديع، در جمع حاميان خود در رابعه العدويه گفت: ميليون ها نفر تا بازگشت محمد مرسي، رئيس جمهور منتخب، به ميان ما در ميدان ها باقي خواهيم ماند.

به گزارش اين شبکه، با وجود اينکه ارتش مصر  بر ضرورت حفظ وحدت و يکپارچگي و آشتي و نيز رعايت حق برگزاري تظاهرات مسالمت آميز تاکيد کرد، درگيري هايي بين نيروهاي ارتش با اسلام خواهان روي داد. اسلام خواهان تلاش کردند مرکز گارد رياست جمهوري را در منطقه «مصر جديد» در شرق قاهره تصرف کنند.به گزارش اين شبکه، خبرها و گزارش ها حاکي از کشته شدن سه نفر است، اما يک سخنگوي نظامي اعلام کرد ارتش تيراندازي نکرده است بلکه از گلوله هاي صوتي و گاز اشک آور استفاده کرده است.

از سوي ديگر، جبهه نجات ملي از مردم خواست براي دفاع از انقلاب سي ژوئن که در جهت تحقق اهداف انقلاب بيست و پنج ژانويه روي داد در خيابان ها تجمع کنند.جنبش شش آوريل به رهبري احمد ماهر نيز تاکيد کرد که لازم است محمد البرادعي، رئيس حزب الدستور، سمت نخست وزيري دولت را در دوره انتقالي کنوني برعهده گيرد.از سوي ديگر، در حمله فعالان اسلامي مصري به يک مرکز پليس و برخي مراکز نظامي در منطقه سينا يک نظامي مصري کشته شد. منابع امنيتي اعلام کردند که در حمله به يک مرکز ايست بازرسي در منطقه شمالي سينا يک نظامي مصري نيز زخمي شد.

به گزارش اين شبکه، در اين شرايط گذرگاه رفح تا اطلاع ثانوي بسته اعلام شد. در همين حال، عدلي منصور، رئيس جمهور موقت مصر، با صدور بيانيه اي قانون اساسي مجلس شورا را منحل اعلام  و رئيس جديد دستگاه هاي اطلاعاتي را منصوب کرد.عبدالمجيد محمود، دادستان پيشين مصر پس از بازگشت به سمت خود از فعاليت در اين سمت عذرخواهي کرد و خواستار بازگشت به کرسي قضاوت شد.

در سطح بين الملل نيز، باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، از مشاروان امنيتي خود خواست اوضاع مصر را بررسي کنند و اعلام کرد که نيروهاي مسلح مصر بايد هرچه زودتر قدرت را به دولت مدني منتخب واگذار کنند و از روي آوردن به خشونت پرهيز کند.در همين حال، ژاپن به اتباع خود درباره سفر به مصر هشدار داد. اتحاديه آفريقا نيز عضويت مصر را در اين اتحاديه به حال تعليق در آورد.

برچسب ها: مخالف ، موافق ، تظاهرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.