سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان/

مدیریت مصرف و صرفه جوئی آب در کشور باید جدی گرفته شود

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به مشکلات تامین منابع آبی در کشور گفت: مدیریت تقاضا و مصرف و نیز صرفه جوئی توسط مردم در بخش های مختلف در تابستان باید جدی گرفته شود.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سمنان سیدمهدی ثمره هاشمی در حاشیه افتتاح طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب شهر مهدیشهر افزود: وضعیت آب با توجه به خشکسالی های سالهای اخیر در برخی از استانها مناسب نیست.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت جدی بر منابع آبی در کشور اظهار داشت: در برخی از مناطق منابع آبی مناسبی وجود ندارد و در برخی مناطق چاهها و چشمه ها خشک شده اند و آب بیان از نقاط دیگر منتقل شود.

ثمره هاشمی به کمبود منابع آبی اشاره کرد و افزود: اگر مردم صرفه جوئی و مدیریت را در برنامه قرار دهند تابستان امسال مشکلی در تامین آب نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه 93 درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود گفت: راندمان مصرف در این بخش بین 30 تا 35 درصد است و 60 تا 65 درصد منابع ابی در بخش کشاورزی هدر می رود و باید الگوی کشت و روش های آبیاری اصلاح شود.

وی با بیان اینکه شش تا هفت درصد منابع آبی در بخش شرب مصرف می شود گفت: سرانه مصرف در کشور بالا و بین 170 تا 180 لیتر است در حالیکه کشورهایی نظیر اروپایی که دارای منابع آبی مناسبی هستند نیز این سرانه در برخی کشورها زیر 100 لیتر و در برخی از کشورها بین 110 تا 120 لیتر است.

ثمره هاشمی با تاکید بر اینکه هزینه مشترکین پر مصرف به صورت پلکانی محاسبه و دریافت می شود گفت: متاسفانه رقم دریافتی چندان بالا نیست که بازدارنده از مصرف زیاد باشد و در این زمینه ابزار موثر و مفیدی در مشور برای جلوگیری از مصرف بی رویه مشترکان پرمصرف وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هزینه تولید آب را در ایران بالا دانست و گفت: با محاسبه هزینه های تاسیسات بالادستی هر مترمکعب آب بیش از 900 تومان و بدون هزینه های بالادستی 750 تومان هزینه دارد در حالیکه میانگین هزینه دریافتی از هر مشترک 260 تومان است/س
برچسب ها: مدیریت ، مصرف ، جدی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.