سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیاست های سازمان غذا و دارو برای کاهش قیمت دارو؛

حمایت از تولید داخلی دارو/ تامین مواد اولیه دارو از منابع آسیایی

معاون سازمان غذا و دارو از اصلاح نهایی قیمت داروهای داخلی در کمیسیون قیمت گذاری دارو خبر داد.

 دکتر رضازاده، معاون سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص قیمت گذاری داروها گفت: در ارتباط با اصلاح قیمت داروها و فراورده های دارویی با توجه به افزایش هزینه هایی که با تغییر نرخ ارز اتفاق افتاده بود کمیسیون قیمت گذاری سازمان غذا و  دارو بازنگری هایی را صورت داد و در مواردی که نياز به اصلاح قیمت بود کمیسیون آنها را اعمال کرده و تاکنون به صورت کامل برای فراورده های تولید داخل این اصلاح قیمت انجام شد.

وی افزود: در داروهای توليد داخل بطور میانیگن حدود 30 تا 40 درصد افزایش نرخ فروش دارو را خواهیم داشت و اینها  همه به صورت موردي بررسي شده و براساس اسناد و مدارک ارائه شده از سوی تولید کننده که بررسی و قیمت گذاری شده که در این کمیسیون نماینده سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم حضور فعال دارند و اظهار نظر می کنند.

 معاون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت همچنین در خصوص قیمت داروهای وارداتی گفت: طبق عرف داروهای وارداتی باید 100 درصد افزایش داشته باشد که خوشبختانه با تمهیدات دولت جمهوری اسلامی کاهش تعرفه های واردات دارو به میزان 50 درصد کاهش دادند و از طرفی هم ما مذاکراتی را با کشورها و شرکتهایی که در بخش واردات هستند و تعاملاتی داشتیم که افزایش 80 تا 90 درصدی اعمال شده است.

رضا زاده در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه افزایش قیمت دارو بار مالی را از دوش مردم بر میدارد یا خیر گفت: سیاست حمایت از تولید داخل یکی از راهکارهاست و ما  در حال حاضر  از تولید داخل حمایت می کنیم چرا که این داروها باعث کاهش يك پنجم تا يك دهم قیمت وارداتی آن خواهد بود به همین دلیل ما سیاست حمایت از تولید داخلی را انجام می دهیم و در مواردی که امکان تولید داخل باشد اجازه ورود داروهای مشابه خارجی را نمی دهیم.

رضا زاده همچنین در ادامه افزود: دومين مطلبی که در حال حاضر در حال پیگیری هستیم تغییر منبع واردات دارو در مواقعی که امکان پذیر است به منابع ارزان قیمت است که این منبع هم بیشتر در هند و کره موجود است و قیمت های مشابه به آنها در منابع اروپایی تقریبا بین 30 تا 50 درصد است این رویه را در پیش گرفته این تا به صورت جدی بخش قابل توجهی از داروها حتما از منابع وارداتی آسیایی تامین شد.

معاون سازمان غذا و دارو اذعان داشت: در حال حاضر 50 درصد مواد اولیه مصرفي تولید داخل است و ما حمایت می کنیم تا تولید را افزایش دهیم و سعی داریم برای تهیه مواد اولیه مصرفی بیش از منابع آسیایی استفاده کنیم و این سیاست را هم داریم که به منابع ارزان قیمت آسیایی وصل شویم و تامین کنیم.

رضا زاده در خصوص کیفیت این مواد اولیه افزود: کیفیت این دارو به صورت جدی ارزیابی می شود  و کارخانه تولید بارزسي می کند و در صورت تائید مجوز صادر می شود.

 وی همچنین گفت: ما یک سیستم پایش دارو هم  داریم که گزارشات را از دانشگاه ها و مراکز درمانی جمع  آوری می کنیم و اگر برای دارویی چه اروپايي چه آسیایی و چه داخلی گزارش عوارض مصرف ارائه شده نسبت به جمع آوری آن دارو اقدام می کنیم./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.