سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مستندی درباره ابعاد تازه جاسوسي آمريکا از فرانسه

شبکه تلویزیونی ت اف ان فرانسه ابعاد تازه تری از جاسوسی امریکا از فرانسه را منتشر کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، این شبکه تلویزیونی در قالب گزارشی مستنداتی را منتشر کرد که به اسرار نظامی فرانسه مربوط می شود.

این شبکه اعلام کرد به دلیل جاسوسی الکترونیکی امریکا ، شرکت سازنده جنگنده رافال فرانسه بسیاری از بازارهای جهانی را از دست داده است.

پس از انکه ادوارد اسنودن مشاور سابق امنیت ملی امریکا فاش کرد که امریکا روزانه تلفن ، پیامک و ای میل بیش از دو میلیون شهروند فرانسوی را شنود و رصد می کند ، فرانسوی ها به این نتیجه رسیده اند که امریکا با جاسوسی ، همه اطلاعات ، نقاط ضعف و قوت این جنگنده را در اختیار دارد.

الن ژوئیه رئیس باشگاه امنیت شرکت های فرانسه در این باره گفت.. از نظر خلبانان ، این جنگنده جزء بهترین جنگنده هاست.

معمولا در قراردادهای فروش گفتگوها به مراحل نهایی می رسید اما به دلیل اطلاعاتی که امریکا از این هواپیما در اختیار دارد ، ما همیشه بازنده بازارها بودیم.

اشاره این مقام امنیتی فرانسه از بازنده بودن در بازار به لغو یکطرفه قرارداد خرید هواپیمای رافال از طرف هند ، برزیل و سنگاپور در سال های اخیر است که فرانسه میلیاردها یورو را از دست داد.

شوکه شدن فرانسوی ها از جاسوسی های اخیر امریکا به این دلیل است که می گویند آژانس امنیت ملی امریکا به غیر از جاسوسی از نمایندگی ها و سفارتخانه های فرانسه و همین طور شنود روزانه تلفن بیش از دو میلیون شهروند فرانسوی ، از وزارت دفاع ،بخش اتمی،الکترونیکی ،هوافضا ،صنایع و دارو سازی فرانسه هم جاسوسی و اطلاعات محرمانه ای را جمع اوری کرده است.
 
فرانسوا اولاند هم چند روز پیش در مقابل جاسوسی امریکا از فرانسه و اتحادیه اروپا موضع بسیار تندی اتخاذ کرد. وی حتی از توقف گفتگوهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه با امریکا تا زمان دریافت ضمانت برای توقف این نوع جاسوسی ها را خواستار شد.

از سوی دیگر در حالیکه فرانسه از جاسوسی امریکا به نوعی به کما رفته است ، روزنامه لوموند فرانسه امروز انگشت اتهام را در بحث جاسوسی به طرف خود فرانسه هم گرفت و افشاء کرد سرویس امنیت داخلی فرانسه مانند کاری که امریکا کرد همه تلفن ها ، ای میل ها ، پیامک ها ، فکس ها و فعالیت های اینترنتی فرانسوی ها را در یک پایگاه زیرزمینی ضبط و کنترل می کند. کاخ الیزه هنوز به این گزارش روزنامه لوموند واکنشی نشان نداده است.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.